Monday, 25 January 2010

(13) Scandinaviëdag 2010

Zaterdag (23-1) had ik een afspraak op de Scandinaviëdag, georganiseerd door [Placement.nl].
Het was er weer erg druk, ik schat in dat er net zoveel mensen waren als in 2009.




De bedoeling was dat ik Lammert van kommune Drangedal zou ontmoeten. 
Na het email contact tot nu toe, was het goed om elkaar in levende lijve te hebben gezien. Lammert is in mijn ogen erg belangrijk in het hele proces van begeleiden van emigratie naar Drangedal. Dat was duidelijk merkbaar; in de anderhalf uur dat ik op de beurs was, stond hij non-stop met verschillende mensen te praten. Omdat wij een afspraak hadden moest hij daar dus gewoonweg tijd voor maken, tijd die hij voor mijn gevoel niet echt had. Het is natuurlijk ook wel erg uniek dat je als kommune (=gemeente) een geëmigreerde Nederlander in dienst heb! Dat praat toch een stuk makkelijker dan dat je op Engels of Noors aangewezen bent. 


Aan een tafeltje in de beursstand heb ik een kwartiertje met Lammert's vrouw zitten babbelen.
Ze straalde zichtbaar, bij het horen van mijn passie voor haar land! 


Uiteindelijk maakte Lammert zich vrij en zette zich aan het tafeltje. We hebben mijn plannen doorgesproken, en heb hem aangegeven dat het van mijn kant bloedserieus is. Ik kreeg de indruk dat hij dacht dat ik nog aan het shoppen was bij andere kommune's. Ik liet hem duidelijk weten dat de mogelijkheid om met Holte gård samen te kunnen werken mij vanaf het eerste moment erg aansprak. Mensen die een dergelijk respect hebben voor de natuur, en daarvoor waardering en erkenning ontvangen! Het is iets wat mij raakt! Daar wil ik graag aan deelnemen!





Lammert sprak kort over zijn droom, en als ik het goed heb begrepen is die droom als volgt: hij zou in Norge iets dergelijks willen realiseren als het Nederlandse 
"De Oorsprong". Biologische producten bijeengebracht in een sterke coöperatieve kern. Die gedachte ondersteun ik van harte!


Na een half uurtje wisten we genoeg om verder te kunnen. Eind februari zal ik naar Drangedal komen voor een eerste ontmoeting met zowel de streek als ook met Halvor Olsen, de eigenaar van Holte gård. Eind februari ligt er nog volop sneeuw dus mogelijk maak ik er een weekje wintervakantie van!


*NIEUWS*NIEUWS*NIEUWS*NIEUWS*NIEUWS*




SCANDINAVIËDAG 2010 GROOT SUCCES
Afgelopen zaterdag werd voor de zesde keer de landelijke Scandinaviëdag georganiseerd door Placement. Ruim 2.000 mensen bezochten deze beurs in Hoevelaken. Voor volgend jaar staat de zevende editie gepland op zaterdag, 22 januari.


-