Saturday, 16 January 2010

(10) - Biologische Groententeelt



"In Norge groenten kweken, is dat wel wat?". 
Ik wist eerlijk gezegd niets over de lokale groenteteelt, op mijn rondreizen heb ik nog nooit een kas zien staan. Ik ging dus op Internet zoeken naar antwoorden op deze vraag.
Hmmmm.... ik was verrast over het feit dat de groenteteelt er best een goede plaats heeft in de samenleving.
Alle groenten zijn voor de binnenlandse markt, niet zo vreemd als je weet dat Norge 95% van zijn groenten & fruit importeert. Ik weet even niet waar ik dat gelezen heb, maar het klinkt wel logisch.





Holte gård www.holtegard.no is een bedrijf dat op een  biologische (økologisk) wijze pluimvee fokt, en het is de wens dat ik op hun grond een biologische groentenkwekerij ga starten. Holte gård is al een jaar of 10 bezig en heeft nu de laatste paar jaar veel succes. Zij hebben een eigen slachterij en ca. 8 mensen in dienst. Vorig jaar hebben zij verschillende kwaliteitsprijzen gewonnen. Zij leveren hun producten direct aan de restaurants en winkels in het zuiden van Noorwegen en vooral veel in de regio Oslo. Zij hebben zelf een koelwagen en zijn van plan om er 1 bij te kopen.

Ik ga er op dit moment even vanuit dat men aldaar geen verstand van groententeelt heeft, en het aan mij is om er alles over te ontdekken. 

Ik heb in het Westland tot mijn 35ste geprobeerd zo goed als het kon 'milieubewust' te telen. Dat is uiteraard iets anders dan økologisk!
Als ik het goed begrijp vallen økologisk produkter, onder de supervisie van 'Demeter', die in Norge doorgaans handelt onder de naam 'Debio'. Dit bedrijf stimuleert de biologische dynamische teelt en bewaakt de kwaliteit. Holte gård is een door Debio goedgekeurd bedrijf, wat voor mij betekent dat alles wat ik vanaf dag een zal kweken onder hun naam op de markt kan worden gebracht. De keuringsdienst zal mijn activiteiten uiteraard volgen. 





Bij de økologisk teelt is het verboden om kunstmest te gebruiken en ook het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen is niet toegestaan.
In mijn milieubewuste teelt van destijds werkte ik met natuurlijke bestrijders (sluipwespen, kapoentjes, spidex). Zij hielden een natuurlijk evenwicht in stand, en kregen hooguit in het uiterste geval hulp in de vorm van chemische middelen. Aan kunstmest gebruiken waren destijds geen beperkingen opgelegd, dat zal voor mij even wennen zijn denk ik.

Het vinden van goede mest is in de biologische teelt vaak een probleem, echter als je naast een bedrijf zit die een dergelijke 'goed gekeurde' mest als bijproduct produceert, dan is dat een groot winstpunt!! 


Volgens mijn contact bij de gemeente zou ik de grond de eerste jaren gratis kunnen gebruiken, en mogelijk in de toekomst, als ik ook mijn eigen afzetkanalen zal hebben, een huur gaan betalen. Zeer prettige manier om te starten!!! 


Mijn bedoeling is om uiteindelijk op een stuk eigen grond økologisk produkter te gaan kweken. Voor Debio goedkeuring kan geven moet je eerst twee jaar telen volgens alle voorwaarden, zonder dat je het als økologisk af kan zetten. 
Terwijl ik actief bezig ben bij Holte gård, zal ik tegelijkertijd de grond op mijn eigen lokatie geschikt kunnen maken. Ideaal! 

Maar goed, zover zijn we nog niet. Eerst zal ik volgende week Lammert (is trouwens een Nederlander die al 20 jaar in Norge woont) van gemeente Drangedal ontmoeten in Hoevelaken, en de volgende stap is dat ik binnenkort in Drangedal ga kijken en Holte gård een bezoek breng en de eigenaar ontmoet.


-