Wednesday, 6 January 2010

(5) - Het Vinden van Werk



Jezelf in een ander land vestigen is pas handig als je daar een inkomen kan genereren. Voor rentenieren ben ik nog veel te jong, dus daar zal voor gewerkt moeten worden...


Op het moment werk ik voor de Van Ameyde-Group in Rijswijk. Het thuiswerken wordt vanuit de overheid steeds meer gestimuleerd, en ook Van Ameyde heeft in die richting plannen. 
Het leek mij dus voor de hand liggen dat ik vanuit Norge als thuiswerker in dienst zou kunnen blijven. Jammer genoeg kwam voor dat plan niet de handen op elkaar, dus werd het idee geschrapt.





"Okay, welke mogelijkheden heb ik nog meer?".
De Van Ameyde-Group heeft in Norge een vestiging en wel in Oslo, dus daar heb ik vervolgens gesolliciteerd. Men was enthousiast, maar er was op dat moment geen vacature voor het werk dat ik zou kunnen doen. Als ik de Noorse taal zou beheersen, kijk dan was het een ander verhaal, dan kon ik bij wijzen van spreken meteen aan de gang als schadecorrespondent. Ook door dat plan ging aldus een streep.
Of laat ik zeggen dat er een licht streepje door ging, want als ik intensief met een een-op-een taalcursus aan de slag zou gaan, zou er toch wel wat mogelijk moeten zijn.


Ik ging toch eerst mijn andere opties na.





Norge heeft een bloeiende olie industrie en daar zou ik mogelijk aan de slag kunnen. Omdat ik geen thuisfront heb, zou het voor mij ook geen probleem zijn om weken van huis te zijn als ik op een boorplatform zit. Ik heb dit plan niet verder uitgewerkt, ik zag het namelijk als mogelijk alternatief. Als al het andere geprobeerd is, dan onderzoek ik dit, nam ik mezelf voor! 


Uiteindelijk kwam ik op het idee om mijn oude beroep als 'groentenkweker' weer op te gaan pakken!


Tot ik bij Van Ameyde ging werken had ik een eigen bedrijf in het Westland alwaar ik groenten kweekte. Dat bedrijf heb ik vanwege de economie van die tijd moeten stoppen. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan! Het idee weer agrariër te worden stond mij wel aan!
Weer ondernemer zijn, weer lekker met de natuur werken! Weer tijd voor mijn gedachtenwereld. Tijd voor creativiteit!


Ik kan je vertellen dat het een heerlijk beroep is als de omstandigheden meezitten!


-