Sunday, 31 January 2010

(15) Kopen of Huren


Toen het Norge-plan nog in de kinderschoenen stond, was ik van plan mijn huis hier in Den Haag aan te houden, en het eerste jaar te verhuren.
Je weet immers nooit zeker of het allemaal wel zo'n succes zal zijn in je nieuwe land, en dan is het prettig om weer terug te kunnen. In de ervaringen van anderen stond dat ook duidelijk te lezen! Ik zou als gevolg hiervan het eerste jaar een woning gaan huren.

Op een bepaald moment bedacht ik mij dat die eerste gedachte over verhuren niet helemaal logisch was. Ik vroeg mij namelijk af of ik wel terug zou willen komen naar de dure Randstad. Zou het niet fijner en goedkoper zijn om ergens in het Noorden van Nederland te wonen? Ja, die gedachte stond mij wel aan! Friesland, Groningen of Drenthe, bieden als alternatief voor mij als doorstartende agrariër genoeg mogelijkheden. Aan het einde van het millennium had ik al eens contact gehad met een acquisitiebureau in Drenthe, en ben zelfs in Friesland wezen kijken voor het starten van een biologische groentenkwekerij. De gemeente Berlikum heeft mij toen een rondleiding gegeven, en zouden mij graag een bedrijf zien starten.

Ik heb van die 'verkassen' tijd (1998) nog beeldmateriaal op Youtube staan:



Uh... die magere man met volle baard en lange paardenstaart... ik ben het echt....hahahaha

Het stond op dat moment dus voor mij vast: het huis in Loosduinen zou ik verkopen!
Impulsief ging ik al meteen uitkijken naar kleine boerderijtjes (småbruk) in Norge, dat hoorde nu immers tot de mogelijkheden.
Ik had op dat moment nog geen vaststaand gebied van vestiging, en ook mijn werk was nog niet zeker. Het was onduidelijk of ik in Oslo zou gaan werken, en als dat het geval zou zijn, moest ik rekening houden met reistijd. In de omgeving van Oslo zijn veel leuke plaatsjes waar je fijn kan wonen. Naar de stad reizen zou ik dan met de trein doen. Dat laatste is sowieso aan te raden, want volgens Anders Trosvik, van Van Ameyde Norge, is parkeren in de stad extreem duur!

Inmiddels zijn de plannen anders geworden, en is de woonlocatie, Drangedal geworden.

Ook is het duidelijk dat ik weer de groentesector in zal gaan, wat zo ook mijn mogelijkheden heeft doen toenemen. Ik zal namelijk een geschikte kavel grond moeten vinden met daarop een niet al te grote woning.

Zo ver is het echter nog niet, of laat ik het anders zeggen; er is geen noodzaak voor het vinden ervan op korte termijn. Door het mogen gebruiken van de grond van Holte gård, kan ik voorlopig een tijdelijke woning betrekken, en op het gemak uitkijken naar iets definitiefs.
En wel zo prettig: het is tevens een kwestie van risicobeperking! Met een koophuis zit je natuurlijk een stuk zwaarder in de lasten en is een weg terug naar Nederland stukken lastiger.

Geen overhaaste beslissingen nemen!
Goed nadenken, en dan pas doen of laten!

In de komende maanden zal de gemeente derhalve uitkijken naar een geschikte huurwoning voor mij.

-