Friday, 8 January 2010

(7) - Placement



Je kan dan wel een plan hebben om je oude beroep weer op te pakken, maar voor het realiseren is meer nodig!


Meer dan een jaar geleden had ik op de site van 'Placement.nl' gelezen wat zij tot doelstelling hebben. Wat zij doen is interessant, of toch wel voor mij!
Placement is een wervingsbureau dat door Nederlanders wordt gerund vanuit Norge. De plaatselijke overheid betaalt de rekening voor het naar Norge halen van Nederlanders. Klinkt fantastisch, niet? Zo fantastisch dat je bijna zou denken dat er dubbele bodems moeten zitten, of doorgestoken kaarten.  





Ik ga niet voor promotor spelen, en het ook niet mooier schetsen dan het is. Ze leveren een dienst, die mij niets gaat kosten, steker nog; mij helpt bij een start te maken in Norge. Je hoort mij dus niet klagen, ik pak die helpende handen met graagte aan!


Ik stelde dat ik een jaar geleden reeds met dit bedrijf kennis maakte, het duurde echter tot niet eens zo lang geleden, dat ik met hen in contact trad.
De reden is vrij simpel; ik had mezelf minimaal een jaar de tijd gegeven om de Noorse taal te leren. Hierna zou ik pas stappen ondernemen richting het daadwerkelijk in gang zetten van dingen. Omdat ik nog wat werkopties had te overwegen en op reactie moest wachten van de mogelijk werkgevers, had ik het idee van 'first things first'. 


Het was op 11 oktober 2009 dat ik een email schreef met daarin mijn CV en wensen qua werk opgenomen. Ik had mij in eerste instantie al langer rondom 'Lillehammer' georiënteerd, voor mijn gevoel een prima plek om te wonen. Vraag me niet waarom, het was meer een ingeving dan ware wetenschap. Misschien was het ook wel vanwege het feit dat het een leuke stad is, en niet zo ver bij Oslo vandaan ligt. Het ligt op een afstand van 190 kilometer van Oslo, en ik hoor je denken "Piet, dat is niet echt dichtbij hoor!", ja okay maar inmiddels was ik al gewend aan de afstanden in Norge. Daar is honderd kilometer eigenlijk peanuts!


Mijn contactpersoon bij Placement, liet mij kennismaken met het Vestland aan de westkust van Norge. Daar blijkt het nodige aan kassen te staan, allemaal op kleine schaal, maar dat is daar heel gewoon. Mega-bedrijven in de groenteteelt zal je in dit land niet vinden, klein lijkt al snel groot genoeg te zijn. Dat stond mij wel aan, want ik vond destijds al die schaalvergroting in het Westland maar niets!


Een kas met daarin rozen werd aangeboden, maar dat was niet wat ik zocht. Ook een huurkas met daarin potplanten, vond ik geen optie. Wel leuk is dat als men voor je zoekt in een bepaald gebied, dat je er in gedachten een beetje gaat 'rondhangen'. Op de fantastische website www.1881.no (vergelijkbaar met Google Maps) heb ik vanuit de lucht de boel meer dan eens verkend. Ik zag zodoende de tuinbouw complexen, met hun ogenschijnlijk oneconomische maten. Die bedrijven hebben, hoe klein zo ook lijken, bijna allemaal een website als visitekaartje.





Maar goed ik dwaal iets van het onderwerp af: Placement heeft mij in contact gebracht met de gemeente 'Drangedal'. Hier zit een bedrijf dat op een  biologische wijze pluimvee fokt. Men was al een tijdje op zoek naar iemand die in samenwerkingsverband biologische groenten zou willen verbouwen. Dit idee stond mij al meteen aan, en heb die kans gegrepen! Sinds dat moment oriënteer ik mij op het mooie Drangedal, en zal daar met behulp van de gemeente een plek vinden om te gaan wonen, en een eigen bedrijf te starten. 





Op 23 januari heb ik een afspraak op de Scandinaviëdag in Hoevelaken.
  
-