Friday, 15 January 2010

(8) - Strenge Vorst



in Norge is men wel gewend aan winters, maar dit jaar is het er zo extreem, dat alle houtkachels staan te loeien om het binnen een beetje aangenaam te krijgen. Bij -20 graden, en hier en daar nog erger, levert dit een grote hoeveelheid rook op die op dit moment in de koude lucht blijft hangen. Doordat er weinig wind is, is er zelfs sprake van Smog.


De wind zal hopelijk binnenkort alles weer snel wegblazen.




(vert. Bergen wacht op de wind)

Van de mogelijkheid van dergelijke problemen had ik geen kennis, maar het is best logisch. In tegenstelling tot het Westen, heeft bijna elk huis in Norge een verwarming die naast elektra of gas, ook bijgestookt wordt met houtkachels. Vaak staat in elke woonruimte binnen het huis een kachel in de hoek.






In principe is stoken van hout zeer milieubewust, omdat het niet op dezelfde manier bijdraagt aan de toename van Co2 in de lucht, als fossiele brandstof dat doet. De boom heeft de Co2 immers niet zo lang geleden opgenomen, en dat komt zodoende bij verbranding weer vrij. Men noemt dat geloof ik; Co2 neutraal.


Mensen die een houtkachel of open haard hebben, weten hoe fijn die warmte is! Daarnaast ben ik dol op vuur, als kleine jongen wilde ik, zoals bijna iedere jongen, bij de brandweer. Men stelt dat bij de brandweer de grootste pyromanen werken, dus daar zou ik mij wel bij thuisvoelen dacht ik destijds :-)
Naast het vuurtje stoken, is het kijken naar de vlammen een soort van meditatie voor mij.


Ik ga het allemaal meemaken in 2010!


-