Friday, 1 January 2010

(1) - What's in a name



Niet zo lang geleden nam ik mij voor om een Blog te gaan schrijven over mijn belevenissen bij het verlaten van mijn moederland.

Aangezien je dit leest, is het gelukkig niet slechts bij een voornemen gebleven!

"Damfjell", "Piet, wat een vreemde naam voor een Blog!?" zal je zeggen. Er is geen obscure betekenis, de naam is slechts een vertaling van mijn achternaam naar de Noorse taal.
Dam = Vijver
Fjell = Berg

"Hoe kom je erbij om te willen vertrekken naar een land als Noorwegen?"
-  Goede vraag! Zo'n ingrijpend plan komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen! Daar is veel denken, wikken en wegen, aan vooraf gegaan.
Ik denk dat ik het aan Herman & Joke van stichting ISIS te danken heb dat het gevoel voor Norge is gaan leven. Ik denk dat het zo'n 15-20 jaar geleden geweest moet zijn, toen zij mij vertelde dat zij op hun vakantie in Norge motorrijders zagen en vervolgens aan mij moesten denken. Zij stelde zich voor hoe fijn ik het zou vinden om daar op de motor rond te kunnen toeren. Het werd mij al snel duidelijk dat het een heel bijzonder land moest zijn, en temeer voor motorrijders. Het duurde tot 1994 voor ik daadwerkelijk het plan tot uitvoer bracht en gepakt en bezakt met de motor het avontuur van start liet gaan.
"was het in '94? En met welke motor was dat?" Ik begin even te twijfelen over het jaartal en de motorfiets die mij er bracht.




Foto's voldoen in zo'n geval wel als afdoende bewijs!
Het blijkt dus 1997 geweest te zijn! En de motor was mijn eerste Ducati; Paso 750 die ik op dat moment pas 3 jaar had.

Het moet in die vakantie geweest zijn dat het door Herman & Joke gelegde zaadje tot ontkiemen kwam. Een onweerstaanbare liefde voor dit fantastisch mooie land werd geboren!




Een toepasselijk stuk uit het fraaie lied van Bram Vermeulen "Boven op de Berg":

't Was boven op de berg dat ik begreep;
En besloot het nooit meer te vergeten
't Was boven op de berg dat ik begreep;
Wat ik al zo lang had moeten weten


Diep onder mij het zachte groene dal;
Wit boven mij de wolken in het blauw
't Was boven op de berg dat ik begreep;
Wat ik nooit meer vergeten wou


Was het de wind die mij vertelde;
Je bent nooit alleen op deze aarde
't Was boven op de berg dat ik begreep;
Wat ik al lang bewaarde


Was het de warmte van de zon;
De geur van steen, door mij herkend
't Was boven op de berg dat ik begreep;
Je bent nooit alleen als je samen met jezelf bent
-