Monday, 15 February 2010

(19) Norge en de Taal van Computers

Over een paar maanden zit ik dan écht in Noorwegen, en zal ik waarschijnlijk met op Noors ingestelde computers te maken gaan krijgen. 
Het ligt voor de hand dat ik mijn computer (Apple Mac) dan tevens van mijn nieuwe taal zal voorzien. Zeker ook handig als anderen over mijn schouder mee moeten kijken.

Ik heb ooit eens ergens gehoord of gelezen dat dit schakelen tussen systeemtalen op een Mac geen enkel probleem zou zijn. Dat moest ik uiteraard eerst even met eigen ogen zien!

In systeemvoorkeuren ging ik naar [Taal en Tekst] en sleepte de gewenste taal naar boven. In mijn geval dus 'Norsk Bokmål'. Ff uitloggen, en weer in... fantastisk!



Helaas lukt dit bij Windows XP niet, dus hoe ik dat op ga lossen? Waarschijnlijk zal ik een Noorse of Engelse versie van het Windows OS aan moeten schaffen. Geen goedkoop grapje!

Als iemand weet hoe ik kosteloos XP naar een andere taal kan zetten, verneem ik dat graag.

-