Monday, 22 February 2010

(20) Verhuismaand Geprikt

Je kan lekker plannen maken om te verhuizen, maar je moet het uiteindelijk wel écht gaan doen! Ik heb eerder gesteld dat ik als groentenkweker pas iets in Norge te zoeken heb als de vorst uit de grond is. 
Een paar dagen geleden heb ik eens op het Web rondgesnuffeld en er een site gevonden waar je kan zien wat de gemiddelde temperaturen zijn per gebied, per jaar. http://www.yr.no

Volgens die informatie, zou het zo zijn dat het in de maand april normaliter niet meer vriest, hooguit nog een nachtvorstje van 2 graden. Wanneer de vorst daadwerkelijk uit de grond is heb ik deze week nagevraagd, en er wordt gesteld dat dit medio mei is. Okay... 

Ook het vinden van een huurwoning is nog niet helemaal in kannen en kruiken. Dat zal de komende 6-8 weken geregeld moeten worden. Moet lukken toch?!

Dus zoals het er nu uitziet ga ik er vanuit dat ik de eerste weken van april zal verhuizen, zodat ik nog tijd heb om op lokatie alvast het een en ander te doen. Vanuit Loosduinen is het allemaal teveel theorie, en ik ben toch meer de man van de praktijk!


De verhuisdatum komt dichterbij maar wat nog veel dichter bij komt, is de eerste kennismaking met Drangedal.
Ik ken het gebied tot nu toe alleen van alles wat ik erover gelezen heb, wat ik ervan op internet gezien heb, maar maandag 1 maart zal ik in het vliegtuig stappen richting Norge! 
Ik kom vrijdag weer terug in kikkerland, met hopelijk een fraaie indruk van mijn nieuwe leefomgeving.

De vlucht duurt bijna twee uur, volgens de KLM (afstand: 1192 mijl). In Sandefjord zal er een auto klaarstaan die ik voor die dagen heb gehuurd. Met de eigen auto gaan heb ik eigenlijk niet eens overwogen, omdat ik dan eerst winterbanden zou moeten aanschaffen. Er ligt nog steeds veel sneeuw in Norge en dan is een goede wegligging van levensbelang. Voor het overnachten had ik eerder gekeken naar het hotel bij wintersportplaats 'Gautefall' maar heb uiteindelijk gekozen voor een B&B in de omgeving.



Dinsdag ochtend heb ik op het gemeentehuis een afspraak met Lammert Altena, en s'middags gaan we bij Halvor Olsen van 'Holte Gård' kijken. Verder hebben we het een en ander te regelen, zoals een belastingnummer aanvragen, de verblijfsvergunning, en de mogelijke (huur)woningen bekijken. Op de overige momenten ga ik lekker van de natuur genieten. Mogelijk ook nog een dagje op de ski's, wie weet... 

Volgende week weet ik dus écht meer!

-