Tuesday, 2 March 2010

(22) De Eerste dag in Drangedal



Zware maar fantastische dag vandaag.
Mijn eerste ontmoeting met Drangedal; zou het wel het gebied zijn waar ik wil wonen? Zou het aan de verwachtingen kunnen voldoen? Waren die verwachtingen niet te hoog?

Om 7:00 uur zou ik de tram richting centraal station nemen, maar ik had een tram eerder. Logisch want ik was uiteraard te vroeg van huis weggegaan. Hinderde niets! meer tijd voor mogelijke vertraging is nooit verkeerd.
Rond dit tijdstip is het best druk in de tram, toch al een beetje spitsuur voor mensen die met de trein verder moeten reizen. Ik ben daar niet zo aan gewend, als ik een keer per jaar in de tram zit is het veel. De tram reed lekker door, en hierdoor kon ik meteen de trein naar Schiphol pakken die al stond te wachten. Ook hier had ik dus een trein vroeger dan op de planning stond… Tja dat betekende dus een behoorlijke wachttijd op Schiphol. Nadat ik de bagage had ingecheckt heb ik zo maar wat rondgelopen. Ik heb me niet verveeld: beetje winkels kijken, buiten in de zon gezeten en natuurlijk mensen kijken.

Tegen 9:40 ging ik richting de vertrekhal; Gate B6 had de dame bij het bagage inchecken opgeschreven. Op zo'n moment merk je pas hoe groot Schiphol is! Het leek wel of ik naar het uiterste puntje van gebouw moest. de KLM doet er alles aan om de mensen fit te houden! Ja ik vloog KLM, niet de goedkoopste optie geloof ik, maar ach het is voor een goed doel, toch?
Met een Fokker 70 'City Hopper', dat zijn van die kleine machines die je via een trap aan de zijkant moet betreden. Voor het zover was moest er eerst een stuk met een bus afgelegd worden. Aan de taal in de bus te horen waren er veel Noren aan boord, en tijdens het wachten in de bus realiseerde ik mij dat ik straks in Noorwegen zou zijn, een gedachte die mijn hart verwarmde. Bij het horen van de Noorse taal voelde ik me al een beetje 'thuis'. we namen plaats ik het vliegtuig en nadat iedereen aan boord was begon de reis. Ik zeg met opzet 'reis', want de vlucht liet nog wel even op zich wachten. -zouden we taxiënd naar Norge gaan?- dacht ik. Ook nu weer moesten we naar het uiterste stukje van de polder voor de vlucht kon starten. Vet cool hoor zo'n start met een vliegmachine! Die acceleratie tot hij het luchtruim kiest…!!! Eenmaal in de lucht zag ik Nederland onder mij steeds kleiner worden (ja ik zat bij het raampje). Het was hier en daar bewolkt, maar ook hele stukken niet. Fraai! erg fraai! Boven Denemarken zag ik dat hier alles wit was! Voor het gevoel ligt DK naast NL maar het is er duidelijk kouder gebleven waardoor de sneeuw niet weg is gegaan. Ook dit was mooi om te aanschouwen. Het mooiste was echter de Noorse kust die we uiteindelijk bereikte! Wat een schitterend land is het toch! Vanaf de kustlijn land inwaarts is het overal grillig met bergen, heuvels, en fjorden. Ik had mij afgevraagd hoe het vliegveld van Sandefjord erbij zou liggen in de winter. Helemaal Goed! Men weet hier wat sneeuwschuiven is! We konden netjes op zwart asfalt landen. De vlucht zelf was ook prima, voor mij was het de tweede keer in mij leven dat ik vloog. Tien jaar geleden vloog ik naar Indonesia, maar een 747 is niet te vergelijken met een city hopper.


Op het vliegveld wat Norske penger uit de muur getapt, en op de bagage gewacht.
Volgende stop: het autoverhuurbedrijf 'Sixt'. Daar hoefde ik niet lang naar te zoeken, want je loopt er langs op weg naar de uitgang. Na de administratie geregeld te hebben, kreeg ik de sleutels van de auto. Een zilverkleurige Hyundai i20. Leuke car! 
De wegen rond het vliegveld waren volledig wit, en laat ik eerlijk zijn, ik zag er best tegenop om op dergelijke wegen te rijden. Wat heb ik me daarin vergist! De auto had door de winterbanden een perfecte wegligging! Ondanks dat ben ik van mening (in tegenstelling tot de Noren zelf lijkt het…) dat sneeuw minder grip geeft dan asfalt. Ik reed dus standaard 10 km/u onder de maximum snelheid. Dit resulteerde in Noorse automobielen die achter mij bleven plakken. Op een stukje rechte weg (daar hebben ze in dit land niet zo veel van) gaf ik een signaal met de knipperlamp ten teken dat ze er voorbij konden, wat ze ook steevast deden.


Een hoeveelheid kilometers verder een bord langs de kant van de weg: 'Drangedal Kommune' stond erop te lezen. YES! Oh… wat een wonderschoon gebied! Elke verwachting die ik had verbleekte erbij! En met die sneeuw erbij; om in te lijsten zo mooi!!! Heerlijke slingerende wegen met hoogte verschillen; in gedachten zat ik alvast op de motor. Hier en daar uitgestapt voor het schieten van wat plaatjes.

Vanuit het centrum van de provincie, was het nog een half uur rijden naar de overnachtingsplaats. Ik had voor vier nachten een B&B gereserveerd bij 'Tangen B&B', een echte aanrader! Wordt gerund door een Nederlands gezin die hier twee jaar geleden naar toe is gekomen. De ligging is echt prachtig!

Het huis waarin ik mag verblijven is groot en comfortabel. Twee slaapkamers, keuken, douche, toilet, en woonkamer met een comfy houtkachel. Lekker hoor die stralingswarmte!

Ik ga mijn oogjes sluiten nu.
De eerste dag was TOP!

-