Saturday, 6 March 2010

(23) Verslag Drangedal

De weersvoorspellingen voor de afgelopen week waren 'matige vorst'. Dat was dan blijkbaar voor op de dag, want de nachten waren erg koud in Tørdal; rond de -20 graden Celsius! Onder een dekbed merk je echter niets van het feit dat het huis tot 7 graden is afgekoeld. De houtkachel opstoken en lekker op de stoel ervoor gaan zitten is een prima manier om de dag te starten.


Naar het centrum van Drangedal rijden (29 km) was elke dag weer weer een prachtige ervaring! De zon kwam met boven de heuveltoppen uit en bescheen het winterlandschap met een overvloed van gouden stralen. Ik val vast in herhaling, maar dit was zó mooi dat het bijna iets surrealistisch had.

De week stond in teken van ontmoeten. In gesprek gekomen met een aantal belangrijke mensen voor mijn toekomst in Drangedal. Met name is het gevoel wat je hebt bij die gesprekken belangrijk, en hoe de ander op jou overkomt. Een positieve ervaring! Hoe ik zelf op de ander over ben gekomen is ook van belang en ik had de indruk dat ook dit goed zat. 



We zijn tevens naar een woning wezen kijken, die mogelijk betrokken kon worden. Het zag er interessant uit, en de  ligging fraai. Het betrof een vrij nieuw appartement die slecht enkele maanden bewoond is geweest. Vergeleken met het appartement dat ik in NL achterlaat zijn er nogal wat verschillen. Ik dacht eigenlijk dat een appartement een soort van flat is, doch dit was een twee onder een kap woning met slechts gedeelde muur aan de linker kant. De woning stond vrij hoog op een berg boven het centrum van Drangedal. Het uitzicht was hierdoor zeer breed en ver! De huurprijs was mij iets te hoog. Ik zou het eventueel ook kunnen kopen voor niet zoveel geld, maar van die optie had ik, ivm kostenbewaking, voor mezelf reeds afgezien.

De volgende dag bij een huurhuisje in Bø i Tørdal wezen kijken die pas een paar weken geleden vrij was gekomen. Dit was echt helemaal goed! Vrijstaand, in een klein dorpje. Leuke kleine kamers. Het beviel me prima, het voelde goed.
Na er een nachtje over te hebben geslapen heb ik aangegeven het te willen huren. De huurprijs is prima te betalen, voor dergelijk geld zit je in NL in een totaal andere woning denk ik. De huur gaat in per een april! Wat betekent dat ik ook zoals gepland was in de eerste week van april zal verhuizen. 


Deze week veel naar Noorse taal geluisterd. Door mijn beperkte kennis en toch proberen het te volgen was het best vermoeid. Er wordt ook nog eens met een dialect gesproken... dusse... Ik zal in april hier lokaal deel gaan nemen aan de cursus die door de gemeente gegeven wordt, om de achterstand zo snel mogelijk teniet te doen!

De laatste dag ben ik teruggegaan naar het huisje in Bø en heb er foto's van gemaakt. En tevens dat wat ik op loopafstand aan wonderschone natuur heb!!!
Zeer fraaie rustige omgeving!!!
oordeel zelf:





Als je alle foto's wil zien verwijs ik naar mijn WebAlbum: Drangedal 2010

-