Thursday, 25 March 2010

(25) Weer tijd voor aftellen

Begin januari was ik al bezig met aftellen tot de laatste werkdag, nu is het de beurt aan het aftellen tot de laatste dag in Nederland.
Op zich is dat aftellen niet zo spannend, maar wel dat je zo langzamerhand klaar moet zijn met de voorbereidingen. Als het in de laatste week nog moet, kan het wel eens te laat zijn. Ik denk dat ik alles goed georganiseerd heb en alles op tijd op de rails staat.

Gisteren ben ik naar Epe (Veluwe) gereden om daar bij 'De Bolster' zaden aan te schaffen. De Bolster levert biologische zaden (EKO keurmerk) en gaf mij een goed gevoel. Op internet kwam ik eigenlijk niet zo veel bedrijven tegen die aan mijn eisen voldeden. De meeste konden wel iets biologisch leveren, maar lang niet alles. In Epe hebben ze alles, of laat ik zeggen 'hadden' want het paprika-zaad was uitverkocht, en ook een aantal andere rassen die op mijn lijstje stonden. Ik heb in die gevallen andere rassen gekozen, voor de paprika's moet ik echter iets anders verzinnen. Er zou nog nieuw zaad binnenkomen over een paar weken, dus wellicht gaan die zaadjes via de post naar Drangedal.


Wat ga ik telen?
Bij elkaar zo'n 26 verschillende groenten:

Blomkål
Brokkoli
Endivie
Ert
Grønne bønne
Grønnkål
Gulrot
Hagebønne
Hestebønne
Hodesalat
Isbergsalat
Kålrot
Kålrot (Liten)
Kinakål
Løk
Potet
Purreløk
Reddik
Ris Ert
Rødbeter
Rødkål
Rosenkål
Savoykål
Skorsonerrot
Sukkermais
Tomat

Aardbeien komen er ook te staan maar die kan je niet zaaien. Die zal ik in Norge aanschaffen.

Vandaag de verhuisauto bij Europcar gereserveerd voor 4 dagen vanaf 1 april. Vier dagen lijkt ruim, maar dat valt best wel tegen als je nagaat dat de heenreis 1100 KM bedraagt en de terugreis (via Zweden) 1700 KM. De veerboot ook vandaag gereserveerd voor een enkele reis. De afvaart is 12:45 dus dan moeten we s'morgen héél vroeg in de auto stappen! (Jeffrey gaat ook mee om mij als chauffeur af te lossen) Tot de boot is het volgens Routenet 9 uur rijden. Met de nodige stops zit je dan al snel aan de 10-11 uur reistijd. Komt goed!!













De terugweg gaan we waarschijnlijk via Zweden. Nu kan je jezelf afvragen waarom. Dat is eenvoudig; de boot terug naar Denemarken gaat om 8:00 of 17:30. De een is te vroeg, de ander te laat. Dan zou je namelijk de nacht inrijden, wat niet mijn voorkeur heeft. Via Zweden is leuk rijden, en we kunnen zelf bepalen hoeveel tijd we ervoor nemen. Zolang we maar voor zondagavond terug zijn om de auto in te leveren. Het wordt trouwens een Ford Transit die volgens mijn berekening met zijn inhoud van 6,5 m3 alles wat ik meeneem kan herbergen. Mocht ik mij daarop verkeken hebben, heb ik de Daewoo nog waar ik het een en ander in kan doen. Het worden wel een paar dagen sturen, diesel verbranden en kilometers vreten.... dat hoort er allemaal bij.

De Daewoo is deze week weer voor een jaar APK-goedgekeurd, en volgende week krijgt de motorfiets een grote beurt, zodat hij over een week of 6 in topconditie naar Norge geëxporteerd kan worden.

Verhuisservice van TNT geregeld, zodat de eerste tijd de post doorgestuurd zal worden. Daarnaast nog de nodige opzeggingen gedaan en adressen laten wijzigen.

Bij de gemeente uitgeschreven als inwoner van Nederland... dat geeft een vreemd, maar goed gevoel... (is tevens voor belasting en zorgstelsel).

Gisteren mijn laatste salaris van Van Ameyde gestort gekregen (incl. Vakantiegeld). Ik zal dus vanaf nu op reserves gaan teren tot ik de eigen inkomsten op gang heb gekregen.


In Norge is mijn D-nummer (tijdelijk registratienummer) inmiddels toegekend. Internet toegang (breedband) is als het goed is bij mijn aankomst in Tørdal operationeel.

Op een paar kastjes na staat alles reeds in dozen, naast de uit elkaar geschroefde kasten en gedemonteerde apparaten. 

En als laatste: een mooie blauwe overal gekocht zodat ik er vanaf dag een in Norge als een echte 'boer' uitzie.... hahahaha

Ik zou bijna zeggen dat ik er klaar voor ben!

-