Friday, 9 April 2010

(28) Een Nieuwe Start

Zo dan... het verhuizen is  voorspoedig gegaan. Geen tegenslagen gehad; het weer zat mee, de douane deed niet moeilijk, en het reizen (2 x 1100 KM + 1 x 1700 KM) was zwaar maar goed te doen.

Inmiddels woon ik al weer een een dag of drie in Tørdal, zijn de dozen uitgepakt, en de kasten in elkaar geschroefd. Er komt een hoop bij kijken om de hele opstelling van audio-video & computers weer operationeel te krijgen! Op zo'n moment zie je pas hoeveel kabels er achter het bureau en kasten verscholen liggen. In de woonkamer zitten erg veel wandcontactdozen 18!!! om precies te zijn, echter omdat ze om de twee meter op de plint zit moest ik toch nog een aantal verdeeldozen inpluggen.

Woensdag bij Expert in Drangedal een nieuwe koelkast gekocht en die kwam men een uurtje later thuis afleveren. Tevens werd de kookplaat van een nieuwe stekker voorzien en juist geïnstalleerd qua spanning. Ik wilde dat eerst zelf doen, maar ben blij dat ik het heb laten doen, want het was best uitzoekwerk. Ook kocht ik er een pre-pay kaart van Telenor, zodat ik nu een Noors mobiel telefoonnummer heb. Voor een vaste lijn ben ik vandaag bezig geweest; dat gaat een VOIP worden (bellen over het internet) wat als het goed is geen tarief per minuut zal gaan betekenen, ook naar NL bellen is dan gratis. Met VOIP betaal je een vast bedrag per maand.

Heb een bankrekening geopend bij de plaatselijke bank, dus uw donaties kunnen vanaf nu naar het volgende kontonummer: 2635 16 10289 :-P

Tevens een nieuwe postbus gekocht in de Jernvare Butikk (ijzerhandel), en die, na eerst de nodige gaten geboord te hebben, aan de paal voor het huis gemonteerd. Ik was eerder in de veronderstelling dat ik mij op het postkontor moest melden en daar een box zou kunnen aanschaffen. Het is dus nog unieker dan ik dacht: je koopt een bus, zet er je naam op, en hangt hem aan de paal die aan de weg staat. De postbode, een beroep die hier trouwens bijna uitsluitend door vrouwen wordt vervuld, maar dat terzijde, doet haar ronde en ziet dat er een nieuwe bus hangt. "Hé dat is ook toevallig, ik heb hier post voor de persoon met die naam".
De TNT doorstuurservice heeft inmiddels al een paar poststukken verwerkt. Wel grappig om te melden dat de TNT de 'Ø' niet voor elkaar heeft gekregen, er staat nu een omgedraaid vraagteken op die plek in de plaatsnaam, die iemand met pen tot een 'O' heeft gemaakt. Raar voor zo'n groot bedrijf om dat niet beter voor elkaar te krijgen!

Dus mensen, als jullie mij een (brief)kaart willen sturen, dan kan dat naar het volgende adres:

P. Vijverberg
3753 Tørdal
Noorwegen

(voor de noobs; de 'Ø' verkrijg je op de PC door ALT+155)

Heb hier ook al een paar supermarkten bezocht en mis nog niet zoveel dingen, het meeste van het aanbod komt wel overeen met wat in NL te verkrijgen is. Het grootste verschil zit em in de groenten (dat is ook toevallig!) daar is de keus erg mager. Ik heb bijvoorbeeld geen spruiten gezien en boontjes ook niet! Wel veel slasoorten in het schap. Het brood is hier echt heel lekker! Het is gewoon voorverpakt middel grof bruinbrood uit Oslo, maar lekker....! Ook de pizza van dr. Oetker die ik gisteren in de oven had was lekkerder dan wat ik gewend was. En dan heb ik het nog niet gehad over het heerlijke ijskoude water!!! Voor een waterdrinker als ik ook geen onbelangrijk element!!!


In de schuur achter het huis liggen houtblokken die ik mag gebruiken voor het stoken van de kachel. Dat stoken is best wennen! Door onwennigheid is het brandend krijgen (en houden) soms best een crime, en inschatten hoeveel erin moet... gisteren werd het dik 24 graden in de woonkamer, en heb ik alle deuren naar de minder verwarmde delen van het huis open moeten zetten! Ik zat zo'n beetje weg te smelten....hahahaha
In alle kamers zit trouwens een elektrisch verwarmings-element, die je in kan stellen. Hierdoor blijft het (als je hem niet uitzet uiteraard) altijd een bepaalde temperatuur in die kamers. Vandaag voor het eerst de kachel niet aan gehad. De zon deed zijn best en op dit moment (20:00) is het nog steeds 22 graden.
In die schuur zal straks mijn motor een overdekte stalling krijgen. Vandaag was het bij uitstek 'motorweer' en had gewild dat de Honda al hier in de schuur stond! En de wegen hier zijn om te smullen! In de auto heb ik nu al het gevoel dat ik in een rally auto aan het racen ben. Door de rit vaker te hebben gereden gaat het steeds makkelijker en sneller; de meeste bochten kan je hier eenvoudig met 70-80 KM nemen, en rechte stukken weg, (langer dan een kilometer bedoel ik dan) daar hebben we er een stuk of twee van. Lekker hoor!

De komende dagen ben ik nog druk met het ordenen van de inboedel, en daarna is de tijd gekomen om het gebied te gaan verkennen. Vanmorgen nog, bedacht ik mij dat ik mij niet voldoende realiseer dat ik nu MIDDENIN mijn vakantieland woon! Al dat moois waarvan ik zoveel foto's heb gemaakt, is allemaal HIER! Ik ben een bofkont! Echt waar! Geloof je me niet? Kijk dan even naar deze plaatjes die ik vanuit mijn huiskamer heb gemaakt...



Uiteraard moet er ook gewerkt gaan worden, en daar gaan we volgende week eens naar kijken en over babbelen. Voorlopig ligt er nog steeds sneeuw op het te gebruiken stuk land. Over een week of vier moet het zover zijn dat het weer vriendelijk wordt voor kwetsbare gewassen. Vanmorgen had het 4 graden gevroren (zie foto) maar overdag was het 12 en liep ik zonder jas buiten. Het lijkt of de graden hier warmer zijn doordat er minder wind is ofzo. Bij het verhuizen merkten we al dat het in Denemarken en Duitsland ook veel kouder aanvoelde. Om maar niet te spreken over de koude die ik voelde toen ik maandag de auto aan het inladen was!!!! BRRRrrrrrrr....


Heb ik nog meer te melden?
Voor het moment is het wel weer genoeg informatie denk ik.
Tot de volgende melding dan maar!


Voor alle foto's van de verhuisactie & eerste dagen thuis: Tørdal 2010

Ha det bra!

-