Thursday, 15 April 2010

(30) Klauteren

Gisteren was een andere windrichting aan de beurt om verkend te worden!
Men had mij wijsgemaakt dat hier mooie wandelroutes waren, dus ik was met de bedoeling weggegaan om die (of in ieder geval een ervan) te vinden. Dat viel nog best tegen! Ik had gedacht dat het pad langs het sportveld de start van een wandelpad zou zijn, maar het liep naar een huis, alwaar ik zag dat een hond mijn bedoelingen lag in te schatten. Ik keek in het rond zag niets wat erop leek dat hier wel eens gewandeld werd, en maakte rechtsomkeer.
Vervolgens liep ik langs de voet van de berg, in de veronderstelling dat je zodoende ergens wel een pad omhoog zou tegenkomen. Het werd eigenlijk alleen maar ruiger, en uiteindelijk ging ik linksaf richting de doorgaande weg. 'Langs de kant van de weg kan je ook leuk lopen' was mijn gedachte. En inderdaad! Verkeer is er hier sowieso niet veel dus je loopt er ook nog eens lekker ontspannen. Een paar honderd meter verder zag ik een wit bordje met een afbeelding van een wandelaar. 'Kijk, zo mogen we het zien!' Eerst moest ik langs een boerderij waar twee honden om het hardst blafte, en mij een weg banen door een stank die werkelijk ongelofelijk was. Er stonden paarden in de wei, maar de verderfelijke lucht had meer weg van rotting en dood...Brrrr... 'doorlopen!'.
Het eerste rode bordje van de wandelroute wees rechtsaf het bospad op. Een modderig gebeuren, waarschijnlijk omdat de sneeuw pas net weg was. Dit werd bevestigd toen ik een stukje verder over plakkaten sneeuw cq ijs liep. De route werd afwisselend met rode bordjes of rode linten aangeven, en niet veel later zag ik een bordje 'Askedalskollen'. Leuke route, echter op een bepaald moment leek het pad op te houden, mogelijk waren de linten of bordjes op? Geen probleem, ik zocht vanaf dat punt dus een eigen route naar de top van de berg van 270 meter hoog. Open gedeelten afgewisseld af stukken bos, en die op hun beurt afgewisseld door rotspartijen. Een pad omhoog vinden was ook nu weer een kwestie van goed kijken! Hijgend kwam ik op de top aan (ik ben geen twintig meer!), en kreeg een fantastisch uitzicht voorgeschoteld! Fenomenale vergezichten, die je niet op de foto vast kan leggen, maar ik deed evengoed een poging. 

Klik hier voor de foto's  

Na een poosje van de stilte en zonnenstralen te hebben genoten, ondernam ik de reis naar beneden.
van top tot thuis was het zo'n 45 minuten wandelen. Ik ga eens op zoek naar wandelkaarten van routes in de omtrek, want dit is 'good fun'!





Vandaag was het weer tijd voor boodschappen, en met name onderzoeken wat hier zoal in de supermarkt te koop is.
Met name handig voor een volgende keer. Pindakaas is een artikel die hier alleen in een 'grov' type verkocht wordt, in kleine potjes voor zo'n € 3. 
Ook een bruin brood kost hier € 3. 
12 eieren? Je mag nooit meer raden... ook € 3.



Biertje...!


Een halve liter bier... € 3,- en als je Heineken wil dan mag je € 3,50 afrekenen voor een halve liter blik. Dat kost in NL 60 centen meen ik.
Dronken worden is hier een kostbare zaak, dus dat doen we dan maar niet!
Iets wat geen € 3 kost is melk, daarvoor mag je € 2 per liter neertellen.
1,5 liter Pepsi € 2,50. 

Het heeft waarschijnlijk allemaal te maken met te weinig omzet en hoge transportkosten. Daarnaast 14% BTW op levensmiddelen (6% in NL) en 25% voor de rest (19% in NL).

Ik heb al eerder geschreven dat bijna alles wat je hier koopt vanuit het buitenland moet komen, en dat is nu eenmaal kostbaar.
In de super kocht ik Hollandse paprika's, jawel! In het pakje een 65-er en een 55-er (kleintjes dus) voor 1,30 euro, en dat was voor het eerst dat ik dacht 'hè dat kost het ook in Nederland'.  De benzine (euro 95) kost hier € 1,66 op het moment. 

In mijn huis zitten nog overal gloeilampen! Misschien is dit het enige huis waar de spaarlamp zijn intrede niet heeft gedaan, maar het zegt wel iets over de kostenbewaking. Het kan ook te maken hebben het het KWH tarief, die hier geloof ik de helft is van wat je in NL betaalt.

Hier in Norge is men aan de doorgaans 'hoge' prijzen gewend, en blijkbaar kan iedereen het betalen.
Is het dan duur? Ik denk van niet. Het is de verhouding tussen inkomsten en uitgaven. Noren betalen voor andere dingen weer minder, een belangrijke kostenpost in NL is de huislasten, hier zijn die kosten 5x lager. Tel uit je winst!

Ook nog even bij het energiebedrijf langs geweest voor het overnemen van het stømkontrakt. Ik ben blij dat ik mezelf in het Noors verstaanbaar durf te maken, en kom er nu achter dat de studie van de laatste anderhalf jaar erg nuttig is geweest. Het verstaan is nog wat wennen, maar doorgaans komen we er zonder het gebruik van Engelsk wel uit. Ook het schrijven van emails in het Noors is nauwelijks een probleem. Ik loop soms vast op sommige woorden die ik dan met [Google vertaal] om weet te zetten, en de verledentijds vorm is nog wat lastig. Over een tijdje heb ik ook dat onder de knie.


Gisteren kwam het kastje van Telio binnen, dus die heb ik meteen geïnstalleerd en ff gebeld met Nederland. Ik heb het goedkoopste abonnement met vaste kosten per maand: € 7,50 (59 NOK). Daar zit richting Nederland een minutentarief aan vast van 5 cent. Een gesprek van een kwartier zou dan nog geen Euro kosten. Binnen Norge kost het niets! Bellen over het internet; dat is de nieuwe manier van communicatie. In de afgelopen jaren is het een volwassen medium geworden, die de concurrentie het leven moeilijk zal gaan maken. Ik ben alvast blij met deze techniek!  Er zijn ook duurdere versies, die dan meer mogelijk maken en de gesprekken internationaal worden dan gratis (ook het minutentarief vervalt dan). Voor mij is dit 'Micro' abonnement even goed genoeg. Ik zal niet zo snel meer dan voor € 12,50 bellen per maand, zodat upgraden al snel duurder zal zijn. 

-