Sunday, 18 April 2010

(31) Wild Water

Een paar dagen geleden vond ik in de schuur een oude fiets, die er nog best bruikbaar uitzag.
De banden waren plat maar in redelijke staat, dus opgepompt en een paar dagen laten staan. De druk op de band bleef dus; het zadel op hoogte gebracht en ik kon fietsen. Oef! Dat viel nog niet mee zeg! binnen de eerste 500 meter was ik al buiten adem, omdat de weg een behoorlijk stijgingspercentage had. De fiets was met zijn drie versnellingen daar ook eigenlijk niet geschikt voor. Okay... okay... het ligt aan mijn onder de maat zijnde conditie, ik geef het toe! Hahaha. Het is trouwens heel raar met steile wegen, dat je jezelf behoorlijk kan vergissen in hoe erg het percentage nu werkelijk is en welke kant het opgaat; naar boven of beneden. Natuurlijk liegen je benen niet, dus zoveel is duidelijk. Dit neemt niet weg dat ik stiekem rekening zat te houden met het terugfietsen. Dat moest ik met de huidige conditie wel voor elkaar weten te boxen natuurlijk. Toen ik, eigenlijk veel te vroeg,  rechtsomkeer maakte, bleken er helemaal geen steile stukken tussen te zitten! Raar, maar wel zo prettig voor de beentjes!

Langs die kant van de weg kronkelde een rivier kolkend richting het dal. Het dal is ongeveer daar waar ik woon, tenminste, daar komt het in een groot meer bijeen.
Waarom het water zo bruin gekleurd is, komt waarschijnlijk omdat het zo ondiep is, en de rotsen die kleur hebben. Ook zal het te maken kunnen hebben met het feit dat het smeltwater uit de omliggende bossen komt, en daar zijn kleur verkrijgt. Mooi bruin is niet lelijk, zullen we maar zeggen! 






Uiteraard was wegens succes de Nikon Camera weer meegegaan, en reed ik om de haverklap de berm in om plaatjes te schieten.

Hier vindt je weer de nodige foto's

Ik zei het eerder, ik ben dol op watervallen, en wild water. Weer volop genieten dus! 
En ik heb gewoon een heuse waterval, hier in het dorp!!!! SCHITTEREND!!!!! Ik kan mijn geluk niet op! Hahahahaha


Deze waterval heet 'Sjeggfoss'. Volgens de foto's die ik op internet vond werd in 1914 een dam in de rivier gebouwd, die zoals je op de foto's kan zien inmiddels niet meer intakt is.
Ik denk dat de dam destijds voor het transport van hout noodzakelijk was.

Binnenkort moet ik maar eens richting Kragerø of Skien om een mountainbike aan te schaffen.

Gisteren trof ik in de brievenbus een velletje bedrukt papier aan. Het bleek de voorpagina van de Kampioen (ANWB) te zijn. Die heeft de doorstuuractie van TNT duidelijk niet overleefd...! Ben benieuwd of het goed gaat komen als ze mijn adres eenmaal hebben gewijzigd. Zonder 'om-verpakking' zal het waarschijnlijk lastig worden.

Kreeg deze week ook de tarieven voor de elektra binnen. Hier betaal ik 3,5 cent per KWH (excl. overige kosten)
Dat is wel iets minder dan ik gedacht had, en staat ik geen verhouding tot wat je in NL voor stroom moet betalen! Weet je wat, ik wacht de nota wel af en ga zien of het klopt.
Grofweg kan ik er in ieder geval alvast vanuit gaan dat het goedkoper is.

Ik zat deze week wat te dubben over het wel of niet nemen van een TV-abonnement. In Nederland keek ik zó weinig dat het me nauwelijks nuttig leek. Als ik TV zou willen, zou ik een satellietschotel moeten nemen of een digitaal kastje van RiksTV. (Ook in Norge is men gestopt met etheruitzendingen.) Met beiden zit je meteen vast aan een bedrag per maand. Niet erg rendabel te krijgen gezien mijn kijkgedrag.
Leuk detail is dat Norge een staatsomroep heeft waarvoor iedere TV-bezitter 'omroepsbijdrage' moet betalen. Vroeger was dat in NL ook zo, maar daar is men mee gestopt. Gevolg is dat de hele rataplan van omroepen de doodgooien met net zoveel reclames als de commerciëlen! 
Afijn, bij de douane had ik reeds opgegeven dat ik een TV importeerde, en dit resulteerde in een te betalen factuur in de brievenbus. De NRK is een omroep die volledig reclame vrij is! Dat dit geld kost, lijkt me duidelijk. Geld uit de portemonnee van de burgers die een TV hebben... Op zo'n moment kom je er achter hoeveel geld de bedrijven die reclametijd kopen kwijt zijn! Per twee maanden betaal ik aan de NRK 405 kronen, dat is ongeveer 50 euro's!

Als zuinige Hollander wil ik natuurlijk waar voor me centjes, en zonder TV-abonnement... helaas pindaboter... 

Laat ik er nu gisterenavond achterkomen dat ik op de site van NRK de vier staatszenders live kan bekijken!
Probleem opgelost dus! :-)  

NRK uitzendingen in Noorse spraak zijn leerzaam, en buitenlandse films/programma's hebben vaak ondertitels, ook dat is goed voor de uitbreiding van mijn taalkennis.
Bepaalde uitzendingen kan je echter niet bekijken, vanwege rechten, en de kwaliteit is natuurlijk niet vergelijkbaar met gewone TV. Ach ja, je kan blijkbaar niet alles hebben.
De NRK heeft ook een variant op 'Uitzending gemist' wat eveneens handig is!

-