Saturday, 24 April 2010

(32) Zaaiproef

Vandaag (23 april) heeft het weer lekker gevroren; in de vroege ochtenduren 5 minusgraden. De Noren hebben zo vaak met boven en onder nul te maken dat zij er een goede gewoonte van maken om het over 'minusgraden' & 'plusgraden' te hebben. Met dergelijke temperaturen vriezen jonge plantjes kapot. Vandaag ook de themometer afgelezen die ik eerder deze week in de grond op het land bij Holte had gestoken. Om 16:00 uur gaf de thermometer, 9 graden aan. Deze dag was niet bijzonder zonnig; de hele ochtend bewolkt, en de buitentemperatuur was rond de 10. Ik was hier best wel door verrast! De grondtemperatuur is dus niet het probleem, het zijn die nachtvorsten die nog immer regeren.

Ben dwars over het land gelopen om een eerste indruk te krijgen; de sneeuw is een dag of tien geleden weggesmolten, en de grond begint al goed op te drogen. Ik zag een stuk of vijf 'Kwikstaarten' opvliegen. Leuke vogels, die ik graag op mijn land zie, want ze eten de hele dag insecten!

Er liggen veel ronde keutels, ik zou zeggen; van geiten? In ieder geval niet van het pluimvee van Holte gård! hoe dan ook, die mest ligt er dus en zal alleen doorgefreest moeten worden. Het beekje ligt in een strook die lager ligt dan het land zelf; voor het oppompen of dragen van emmers/gieters moet je 1 a 2 meter naar boven overbruggen. Ik zal een leuk trapje maken op de plek waar gepompt gaat worden! De pomp heeft uiteraard elektra nodig, en slepen met honderd meter snoer lijkt mij niet wat, dus zal ik een aggregaat aanschaffen. Daar heb je sowieso veel aan op een stuk open grond! Zo kan je er tools mee voeden zoals; haakse slijper, boor, elektr. kettingzaag of decoupeerzaag! Lijkt me handig! En als de elektra thuis uitvalt, heb ik ook nog eens de mogelijkheid om het tijdelijk en gedeeltelijk op te lossen.

Terug naar het onderwerp!
Op 12 april ben ik gestart met een zaaiproef. Het telen van diverse groenten is een andere tak van sport dan wat ik gewend was in Nederland. Daar gaf je de plantenkweker opdracht tot leveren van een x aantal planten, die je dan op de opgegeven datum bezorgd kreeg. Hoe dat zaaien ging en welke tijd daarmee gepaard ging, was voor mij als tuinder minder belangrijk, om niet te zeggen dan ik me er gewoon niet in verdiepte. 





Met deze 'nieuwe' start zal ik die info dus weldegelijk moeten gaan verzamelen. Nu elf dagen verder ben ik al weer een hoop wijzer! Een zestal plantjes zijn al uit de zaaibak overgeplant in een bloempotje omdat ze te groot werden. In totaal heb ik van 22 verschillende groenten een zaadje (van de kleinste zaadjes twee of drie, vraag me niet waarom...) in een kweekbak gezaaid. Erg leuk om elke ochtend te kijken wat de ontwikkelingen zijn geweest. Je ziet het bij wijzen van spreken groeien! Supert! Ook hierom ben ik naar Norge gekomen! Om creatief met de natuur bezit te zijn, erg inspiratief! Ik denk dat elke 'volkstuinder' dit gevoel kan onderschrijven.
Zoals gezegd, kan er buiten in de volle grond nog niet geplant worden, dus de plantjes zullen nog even op de vensterbank door het glas naar buiten mogen kijken.
Alle gegevens die ik verzamel verwerk ik in een rekenblad, zodat ik er straks en in de toekomst gebruik van kan maken. Als het ook voor anderen handig lijkt, zet ik het ook hier op het Blog. 

Het verschil tussen zaaien bij wassende maan en krimpende maan ga ik ook eens met eigen ogen aanschouwen. Veel mensen denken dat het bijgeloof is, en ik kan ze geen ongelijk geven, zonder het met eigen ogen gezien te hebben. Onderzoek alles en behoudt het goede, is mij geleerd!!

-