Saturday, 24 April 2010

(33) Nieuwe Fiets

Deze week op pad gegaan voor een nieuwe fiets. Zoals eerder gezegd zijn afstanden in Norge groot en voor de, volgens mij, dichtstbijzijnde fietsenwinkel moest ik in Kragerø zijn. Aldus in de auto gestapt en zo'n 60 kilometer er heen gereden. Dat rijden wordt trouwens ook steeds leuker, omdat ik steeds meer vertrouwen heb met het sturen in dit gebied. 75-80 km/uur is nu gewoon leuk! Soms is het een soort van achtbaan, al die bochten waar je doorheen gaat zonder gas terug te nemen. Ik kan mij echter wel voorstellen dat hierdoor de banden best sneller van zullen slijten, veel meer dan op de rechte stukken weg die ik in NL gewend was.

Aangekomen in Kragerø; een leuk dorpje, met veel smalle weggetjes. Ook veel hoogteverschillen, wat het een romantische sfeer creëert. Zo te zien is er een bloeiend uitgaansleven, want langs de haven zag ik her en der cafe's en barretjes. Een met de welluidende naam: "El Paso Western Saloon", je zou je bijna op Scheveningen wanen... hahahaha. Aan het aantal hotels kan je zien dat het duidelijk een trekpleister is voor toeristen.

Ik had een paar adresjes op internet gevonden en ging ze stuk voor stuk af. De eerste kon ik niet vinden; volgens de navigatieset zou op de plek waar een supermarkt zit een fietsenzaak zitten met de naam 'Dalane Sykkel'. Niet dus... bij de 'Europris' (een vrij grote supermarkt) hadden ze wel een paar fietsen, maar gezien de prijs kon het nauwelijks iets wezen; 1199 kr. voor een mountainbike, dat is dus omgerekend € 150,- Nu had ik wel gelezen dat je in Norge fietsen goedkoper kan krijgen dan in NL, maar deze fiets kopen, leek me geen strak plan!
De volgende zaak zou aan de haven gevestigd zijn, dus ik liep door de straatjes en zocht naar een etalage met daarin fietsen. Dat leek mij logisch, of toch in ieder geval de naam 'Tor Sport AS' op het raam. Ingenting! (niets). Bij het 'Touristenkontor' binnengelopen, gevraagd naar een fietsenwinkel, en aanwijzingen gekregen. De aardige man liep zelfs mee naar buiten om te wijzen; "se der det gule hus til høyre, og bak en stor hvit? Det neste hus er 'Sport 1' ". Dus... mazzel dat mijn Noors reeds goed genoeg is, ik had dus geen andere aanwijzing nodig. "Takk skal du ha!" zei ik en ging dus het zelfde straatje in waar ik al gezocht had. Precies op de plek waar hij had gezegd, zat een sportzaak 'Sport 1', de naam 'Tor Sport' was nergens te bekennen. Ik naar binnen, geen fietsen... Het was een vrij lange zaak dus liep verder naar achter. Ahja, daar stonden ze! En genoeg keus ook! Na een tijdje werd ik geholpen, en vroeg ik hem in mijn beste Noors het een en ander over de verschillende fietsen. Hij had een duidelijke uitspraak dus ik kon hem goed volgen. Er stonden er twee die ogenschijnlijk gelijk waren, maar er zat 1000 kr. tussen. Ik vroeg hem waarom dat zo was. Bleek het model van vorig jaar te zijn, maar verder ongeveer gelijk aan elkaar. Na wat wikken en wegen koos ik toch voor de dure, die er ook mooier uit zag. 4000 kr. (€500) voor een prachtige mountainbike met 24 versnellingen (lees: vertragingen), dat is toch een mooie prijs of niet?!
Een fietshelm is hier op gewone wegen al geen overbodige luxe, en al helemaal niet als ik er het bos mee in ga, dus die moest er ook bij. Oja... op de factuur staat 'Tor Sport' dus... logisch? Verwarrend is het eerder!


Met een fiets rijker, ging ik weer de 60 kilometer huiswaarts. In de schuur ff de trappers er aangezet en de boel op hoogte gesteld. De banden hadden uiteraard ook het nodige lucht nodig. Daarna een proefrit! Oef! Bij het wandelen merk je minder hoe steil het weggetje achter het huis is! En het bospad... Mozes Kriebel! Ik wist niet dat mijn hart zo snel kon kloppen...! Werken aan mijn conditie dus de komende tijd! Gaaf!

De Test:

Een nieuwe fiets dient getest te worden! De mensen die denken dat hier fietspaden zijn moet ik teleurstellen, je rijdt hier normaliter op de openbare weg om van A neer B te komen. Alleen in steden kom je gescheiden verkeersstroken tegen. 
Ik had de kilometerteller gemonteerd, en ingesteld op de juiste bandenmaat; 2015 cm. De testrit ging richting 'Grova', een klein plaatsje Noordelijk van Bø. Stiekem dacht ik terug naar de dagen waarop ik 10 Km van huis naar het werk fietste. Wat een verschil met hier! Gewoon een lange heerlijk slingerende weg met hier en daar behoorlijke hoogteverschillen, zo ver ik rijden kon! In verband met het opbouwen van de conditie besloot ik iets meer dan de 10 Km die ik gewend was te aan te houden, wat betekende 6 Km heen en 6 Km terug. Dat is dan wel weer een nadeel; je kan niet zeggen "ik fiets via een andere route terug". Later als ik groot ben ga ik dezelfde ronde fietsen die ik eerder met de auto deed; 70 Km dus.... hebbie ff?

Deze rit was echt 'sport' bedrijven; intensief bezig zijn met bewegen! Ik denk niet dat ik het fitness apparaat in elkaar ga zetten (Jeff je had gelijk!). 
Omdat ik op de fiets door de stad zoveel heb meegemaakt, was ook nu wel een gedachte van risico aanwezig, omdat je toch op een weg fiets waar men 80 km/u rijdt. Een kwestie van vertrouwen hebben! En jezelf als automobilist nagaan, dat je fietsers en wandelaars gewoon altijd op tijd ziet. Als het donker is, zou ik het echter niet durven. De wegen buiten de dorpen zijn uiteraard onverlicht en gisteren zag ik dat ze zelfs de reflectorstokken aan het verwijderen waren. Moet je mogelijk een Noor voor zijn om dat te snappen. Voor de eigen veiligheid dus wel een helm op en zo'n fel geel hesje aan.

Een dag later bijna 23 kilometer gefietst, halverwege bij Elizabeth en Folkert op de thee geweest dus een rustpauze van pakembeet anderhalf uur. De heenreis was met veel tegenwind, en omhoog, waardoor ik gemiddeld niet boven de 15 Km/u uitkwam en ook veel moest schakelen. De weg terug was uiteraard (dezelfde weg...) naar beneden en voor de wind, en ik haalde op een stukje 43 Km/u, en gemiddeld boven de 20 Km/u. We zijn goed bezig zo om getraind te geraken!

-