Monday, 26 April 2010

(34) "Zo, nu eerst een Bavaria!"

Vandaag was de eerste werkdag als 'tuinder'! Vanmorgen het verdeelschema voor de groentes nog eens onder de loep genomen, en wat meer gedetailleerd gemaakt. Daarna naar de plantenkweker om het een en ander kort te sluiten. We hadden de bedoeling om EKO-potgrond te vinden, Henk heeft echt de halve wereld afgebeld en werd van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk er een gevonden, maar die had maar een pallet vol staan, en wilde het niet allemaal verkopen. Kortom we zijn tot de conclusie gekomen dat min of meer, alle potgrond EKO is, en alles wat als EKO verkocht wordt waarschijnlijk uit dezelfde turfwinning afkomstig is! Het is wat de gek ervoor wil betalen. Precies, wij zijn niet gek dus gaan gewoon de normale potgrond gebruiken. Henk heeft ook een frees staan die ik kan gebruiken voor het plantklaar maken van het land. Die gaan we vandeweek uit het stof halen en aan de praat proberen te krijgen. Ook is de aandrijfas van de messen kapot en moet vervangen worden.

Het heeft een paar uur lekker geregend vanmorgen. Toen ik in de auto zat merkte ik dat de regen mij welkom was, en het landschap er qua schoonheid niet nadelig door beïnvloed werd. Het was bijna alsof ik de natuur om mij heen kon voelen! De blijdschap die ermee gepaard ging was merkbaar. Ik heb mijn vader wel eens horen stellen dat planten bijna fysiek reageren op de regenval. Het klopt echt!


Toen ik de auto achter de schuur parkeerde, heb ik eerst even een paar boterhamen naar binnen gewerkt, en ondertussen zitten kijken naar de vogels op het land. Een grove schatting; 15 kwikstaarten geteld. Kortom; het krioelde ervan! Blijkbaar krioelt het er ook aan insecten... als het gewone vliegjes zijn, heb ik daar geen probleem mee. 



Op het land heb ik een aantal stokken in de grond geslagen ter indicatie van het stuk wat ik in eerste instantie ga gebruiken. Het land heeft een lichte glooiing, en ligt zoals elk stuk land hier niet volledig waterpas. Haakse hoeken heeft het eveneens niet. Mijns inziens is dat allemaal geen probleem, hooguit zal het met watergeven via een leiding de glooiing wat onhandig zijn. We gaan het zien! Voor de winter is het gras van het land gemaaid en op hopen aan de rand gedeponeerd, alwaar het half verteerd is. Dit is prima 'stro' voor het maken van kompost, dus dat heb ik met de mestvork in een paar uur tijd van A naar B verplaatst. Nu ligt het netjes op een langwerpige hoop van anderhalve meter hoog. Inmiddels was het vier uur en tijd om naar huis te gaan. Noren werken van 8-16 uur,en men moet zich aanpassen niet waar?...hahahahaha. Morgen nog een stukje doen en dan is het af. Aan mijn spieren kan ik wel voelen dat ik dit soort werk lang niet gedaan heb, en mogelijk zal ik morgen wel enige stijfheid merken.


Na zo'n dag van fysieke arbeid wil een koud pilsje toch wel héél lekker smaken hoor!
"skol!" 

Vogels en Vlinders

Ik weet best dat ik nu midden in de natuur woon, maar toch vind ik het leuk om te zien dat hier zo'n overvloed van leven is! Soorten vlinders die ik in Nederland  nog nooit gezien heb, en tevens een diversiteit aan vogels. Er zitten hier zelfs 'Mussen'! Die heb ik lang niet meer gezien en gehoord! En 'Spreeuwen' zag ik ook nooit in de stad. Als je in het bos loopt, zie je gele vlinders, blauwe, rode, groene, witte... kleine, grote...! Ik moet voorzichtig zijn met mijn enthousiasme, want mogelijk ben ik straks als de groenten eenmaal groeien, niet meer zo blij met die fladderende wezens. Ik zie het al voor me, dat ik desperaat met een vlindernetje over het land ren om ze te vangen....hahahahaha

-