Saturday, 15 May 2010

(38) Eindelijk Regen!

Het heeft hier de afgelopen maand erg weinig geregend, en de natuur schreeuwde om vocht! Vandaag was het dan eindelijk zo ver; het begon om een uur of twee te druppelen. Dit ging geleidelijk over in flink doorregenen.
De voorspellingen geven aan dat er ook morgen nog genoeg neerslag valt. De voorspellers hebben het in Norge echter veel moeilijker dan in het vlakke Nederland. De bergen hebben hier namelijk een enorme invloed op het weer, dus we zullen af moeten wachten of het ook doorzet.


Ik stelde het geloof ik al eerder, maar goed, ik vind het zó verbluffend dat een mens zich helemaal gelukkig kan voelen als het regent! 
Ik geloof in groepsbewustzijn; zeg maar het effect van een groep mensen die dezelfde gedachten hebben waardoor het wordt versterkt. Hier voel je duidelijk dat de héle natuur de regen verwelkomt, planten, dieren en ook de mensen. In Nederland wordt er zoveel gemopperd als het regent dat iedereen er depri van wordt, hier wordt iedereen er happy van! Heus waar! (okay... er zijn een paar uitzonderingsgevallen her en der...)

Vandaag is het tevens half mei en is de tijd voor de land en tuinbouw aangebroken dat de buitenteelt gaat beginnen. Akkers liggen geploegd, en zullen de komende weken ingezaaid worden. Ook voor mij zal het volgende week een 'werkweek' worden, er zal gezaaid en mogelijk ook al geplant moeten worden. De grond zal na het ploegen nog even gefreesd worden om een egaal grondoppervlak te krijgen. Tevens zullen er zaaibakken gemaakt moeten worden. Dat zijn vakken waarin je de planten zaait die later uitgeplant moeten worden. Sommige planten kan je echter niet verplanten, en die zal je dus direct op de plaats van bestemming moeten zaaien. Staan ze te dik, dan moet je uitdunnen. Een vervellend klusje voor een tuinder, want je trekt liever 'onkruid' uit dan groenteplanten waar niks mis mee is! Het woord 'onkruid' gebruik ik hier uitsluiten illustratief, want letterlijk zijn het slechts 'ongewenste' planten, en als je er zo tegenaan kijkt zijn de goede planten die te dicht op de ander staan ook ongewenst. 

Vorige week zijn de eerste schapen met lammetjes de weiden ingegaan, koddig gezicht dat huppelende kleine grut. Ook heb ik wat geiten en ganzen los zien lopen. Ik zeg 'los' omdat ze gewoon langs de kant van de weg liepen. 


Het was ook de week waarin bijna alle loofbomen massaal hun nieuwe blaadjes kregen. Nu zie je pas hoeveel loofbomen er tussen de naaldbomen staan! Alles ziet er ook ineens weer totaal anders uit, en vooral natuurlijk 'fris', met al die lichte groen-tinten! Erg fraai! Volgende week zal ik wat foto's te maken voor een webalbum. 


De avonden zijn hier al erg lang aan het worden; toen ik een paar dagen geleden om 22:45 naar bed ging zat er nog blauw en roze in de lucht. Met nog een maand te gaan tot de zonnewende (sankthans) belooft dat waarschijnlijk daglicht tot na middernacht! 

De planten die ik op de vensterbank had staan, zijn vanmorgen naar buiten gegaan. Naast de schuur is een stukje grond al eerder voor groenten gebruikt, en dat heb ik in ere hersteld. De grond was heerlijk om in te werken, het stoof bijna zo droog was het! De bonen en erwten hebben een klimrek gekregen, en de prei en de schorseneren een extra diep losgemaakt stukje grond. Ik ben benieuwd naar de verdere groei van deze 'voorlopers'! Op die paar vierkante meters staan nu dus 20 verschillende groentes te genieten van de eerste echte regendruppels op hun blad. En volgende week ontvangen ze de eerste zonnestralen zonder dat het eerst door glas gefilterd werd.

Nu de grond in Drangedal bevochtigd wordt, zal het seizoen een perfecte start hebben! 

-