Saturday, 22 May 2010

(39) Terug Naar Nederland

Na slechts zeven weken Norge stap ik vandaag op het vliegtuig terug naar het koude Nederland. Hier was het gisteren 25 graden in de schaduw!
Ik had het in het begin al gezegd; "in mei haal ik mijn motor op". Zo gezegd, zo wordt het gedaan!

In Nederland was het rondrijden op de motor 'wel leuk', maar hier... hier wordt het gewoon elk weekend optimaal genieten geblazen! De wegen zijn nog niet gerepareerd, dus het zal geen kwestie zijn van gedachtenloos (lees: roekeloos) op de fiets zitten, de aandacht zal ik er zeker bij moeten houden. Als motorrijder doe je dat eigenlijk altijd al, ik hoef er slechts een schepje bovenop te doen.


Het was deze week nog wel weer even goed kijken naar de aswolken die weer over het land dreven. Gisteren nog gingen er een tiental luchthavens in het noorden van het land dicht. Voor vliegveld 'Torp' bij Sandefjord zijn er, als het goed is, vandaag geen problemen te verwachten. Vanmiddag omstreeks half vier zal ik de grond van mijn moederland kussen (bij wijzen van spreken dan hè...). Ik verblijf twee nachtjes bij een van mijn zussen en en zal zondag (Pinksteren!) op bezoek gaan bij mijn lieve moeder. 

Tweede Pinksterdag, niet te laat in de ochtend, zal ik mij in het leer hijsen. Op die dag zal ik op de Honda VFR naar huis rijden; totaal een rit van 1650 kilometer (via Zweden). Kanskje dat ik nog even in een hotel duik want het aantal kilometers is simpel gezegd gewoon te veel voor een dag. Nu leert de ervaring dat 'naar huis' rijden je soms extra kan motiveren om toch door te gaan, dus ik zie wel.

Ik hou tevens een slag om de arm als het gaat om de kortste route via het veer Hirtshals-Larvik. Het zijn minder kilometers, maar qua tijd schiet je er praktisch niets mee op. De boot vaart slechts twee keer op de dag; rond het middaguur, en laat op de avond. De eerste haal je slechts als je erg vroeg vanuit NL weggaat, de laatste zorgt ervoor dat je de laatste anderhalf uur in donker op onverlichte wegen naar huis moet rijden. Heeft niet mijn voorkeur! Een ander alternatief is het veer naar Kristiansand, die twee uur eerder afvaart. Ik heb het geloof ik al eerder gesteld; de boot nemen vanuit NL is alleen praktisch als je er een overnachting aan vooraf laat gaan.

Ik zoek wel een B&B in Zweden!

-