Sunday, 30 May 2010

(40) Ploeteren

Afgelopen weekend de motor in Naaldwijk opgehaald en deze op eerste Pinksterdag naar huis gereden.

De rit startte om 7:00 uur en het weer zat over het algemeen mee. Bij Hamburg gingen echter de hemelsluizen open en heb ik samen met een stel andere 'bikers' een tijd onder een viaduct geschuild. Toen het droog werd keek ik naar de lucht om een inschatting te maken of het een verdwaalde bui was geweest of niet. Het was over het algemeen grauw, met hier en daar een plek blauw in de lucht.
Droog was het, maar door de spray van de voorgangers wordt je dan toch geleidelijk nat. Omdat de zon zich eigenlijk niet meer liet zien, kregen met name de nekspieren het te verduren. Ondanks de kol, werden de spieren verkrampt en werd draaien pijnlijk. Door wat meer stops in te lassen, dacht ik dat het wel beter zou gaan, maar dat viel niet mee. Op de parkeerplaatsen was het waterkoud, en van opwarmen was dan ook geen sprake! Door de wat tegenvallende weer was de optionele rit via Zweden niet aantrekkelijk, en besloot ik toch de boot van 20:45 richting Kristiansand te nemen. Het waaide flink in Denemarken, niet echt een verrassing want dat doet het eigenlijk altijd wel daaro. Die wind wordt je echter meer gewaar als het ook nog eens 'fris' is, en fris was het! Met een kruissnelheid van 130 km/uur bij tien graden Celsius op de motor, is lichtelijk afzien als het langer dan een of twee uur duurt. Het vooruitzicht van drie uur op een warme boot zitten, motiveerde genoeg. Zo erg zelfs dat ik de standaard regel; "twee uur rijden, een kwartier rust" niet meer volgde. Niet goed voor de spieren, wel goed voor de aankomsttijd. Om 19:00 uur reed ik Hirsthals binnen en kocht een ticket voor € 68.


Ik was niet de enige motorrijder die aan boord ging en we werden naar een plek gedirigeerd waar spanbanden klaar hingen. De andere motorfietsen werden door de eigenaar voorzien van diverse banden omdat de motor slechts een zijstandaard had. Mijn fiets heeft een middenstandaard alwaar deze normaliter prima stabiel op staat. Een spanband over het balhoofd leek mij wel voldoende. "Had je maar zekerheid..." Het is een kwestie van vertrouwen hebben.

Aan boord wat gegeten en wat zitten lezen. Het schommelen van de boot viel trouwens best mee, en op een bepaald moment kondigde de kapitein aan dat door een straffe tegenwind de aankomsttijd een halfuur later zou zijn. 
Om 00:30 uur kwam het bericht dat de bestuurders zich naar de 'cardecks' diende te begeven. De motoren stonden er zoals we ze hadden achtergelaten, en na een minuut of tien konden we als eerste van boord. "Okay" dacht ik, "de komende 150 kilometer rijden we in het donker" (ik & mijn motorfiets). Ik zal vast niet de enige motorrijder zijn die zijn motor als entiteit ziet...
Meevoud dus! Samen, op weg naar huis! 

De rit in het donker viel erg mee! Het eerste stuk was een goed verlichte snelweg (E18), en daarna een stuk die ik bij licht al kende, maar dan dus aardedonker. Aan dat 'kennen' heb je trouwens niet veel want je herkent zo goed als niets! Constant met groot licht aan gereden en zo'n 60 km/uur. Prima te doen! Nu had ik wel het voordeel dat er tussen 1 & 3 uur geen verkeer is/was. Op het donkerste stuk had ik dan ook geen tegenliggers. Die beperkte snelheid is tevens van levensbelang als je nagaat dat je overstekend wild op de route tegen kan komen. Die hebben geen verlichting, en reflecteren doen ze ook slecht... Het begon op een bepaald moment licht te regenen, en de temperatuur was naar het vriespunt aan het zakken. Om 3:00 uur was ik thuis en was het al licht aan het worden. Ik ben onder een warme douche gaan staan, en daarna me bedje in gekropen. Heerlijk om weer thuis te zijn!

1250 kilometer gereden op deze dag!!!
Zwaar, maar als je een (thuis)bestemming heb, goed te doen.

'Ploeteren' was ook van toepassing op mijn functie als tuinder. Er waren de afgelopen weken genoeg 'hobbels' op de weg!

Uiteindelijk is het dan toch zover gekomen dat het land donderdag geploegd lag, en ik hoogstpersoonlijk zaterdag de boel met een eg (harv) achter de tractor fijn heb kunnen maken. De 6000 kvadratmeter ziet er nu mooi uit en, als alles goed is, kan ik dan eindelijk de komende week gaan zaaien en planten. Dat landbewerken met een tractor is trouwens erg leuk en dankbaar werk! Met het eggen kwamen op een bepaald stuk hele Hunebedden boven de grond! Om de zoveel tijd moest ik uit de tractor om die stenen op te rapen en naar de kant van het perceel dragen. Sommige stenen waren op de rand van tilbaar! Oef....


Afgelopen week een brief van de ANWB gekregen waarin zij mij lieten weten dat zij voor mij, als woonachtige in het buitenland, geen service meer kunnen verlenen. Die ANWB-service beperkt zich nu uitsluitend voor buiten Norge. Ik zou voor de service binnen Norge mij in moeten laten schrijven bij de NAF (Norges Automobilforbund), wat ik dus maar meteen gedaan heb.

Deze week kreeg ik tevens een brief van het 'Brønnøysundregistrene', waarin zij mij bevestigen dat mijn bedrijf bij hen geregistreerd staat. Met het 'Organisasjonsnummer' kan ik vervolgens mij bij het UDI (Directorate of Immigration) inschrijven. Dit inschrijven heb ik vandaag gedaan. Morgen nog even langs bij het politiebureau met de nodige papieren, en als het allemaal goed gaat zal ik over een paar weken mijn Fødselnummer (F-nummer) krijgen, vergelijkbaar met een Sofinummer. Hiermee kan ik dan dingen regelen, waaronder bankzaken. Ik heb nu wel een rekeningnummer, maar kan er eigenlijk niets mee. Een pasje en internetbankieren wordt pas mogelijk als je een F-nummer hebt.

Grunnlovsdagen: de 17e mei is een nationale feestdag waarop de onafhankelijkheid, die men in 1814 heeft verkregen, gevierd wordt. Op die dag wordt hier in Tørdal om 7:00 uur vanuit verschillende locaties een aantal explosieven tot ontploffing gebracht. Dat had ik reeds aangekondigd gekregen, dus wist wat mij te wachten stond. Toch schrik je je een hoedje als die knallen het huis doen schudden! Je kan de herrie vergelijken met lawinepijlen! Tussen de bergen klinkt dat extra hard! Vanaf het schoolplein startte in de loop van de ochtend een optocht in klederdracht met een drumband voorop.


Moet ik nog melden dat ik op 17 mei een eland heb gezien toen ik s'avonds een stukje aan het fietsen was? Nee... dat is meer iets voor toeristen....ahhahahaha


Hier nog wat foto's van de afgelopen periode.

-