Sunday, 6 June 2010

(41) Eerste Week van Juni

Het was vandaag fantastisch weer, dus om een uur of tien op de motor gaan zitten voor een lekker stukje toeren! Het werd weer volop genieten geblazen!


In vijf uur tijd iets van 250 kilometer door dit prachtige Telemark gereden. Vroeger moest ik altijd eerst door de zure appel van een stuk snelweg heen happen, hier in Norge is het vanaf de eerste kilometers meteen raak! Binnen honderd kilometer vanaf huis, zit je op 1000 meter boven de zeespiegel. Wat dat doet met het landschap... bekijk de foto's zou ik zeggen. Het is ineens of je in een ander land terechtgekomen bent. Hierdoor kreeg ik ook meteen een vakantiegevoel. Ik was trouwens niet de enige motorrijder op de weg, velen namen het waar om de zondag op twee wielen door te brengen. Naast motorrijders waren er ook genoeg auto's op de weg. De een met haast, de ander weer juist niet... Op het ene moment heb je een plakker en op een ander moment ben je het zelf die er voorbij wil. Op slingerende wegen is dat niet altijd eenvoudig te doen, hoewel je met een motor natuurlijk maar een paar seconden nodig heb voor een passeeractie. 
Tijdens vakanties was me al eerder opgevallen dat de motor meer kilometers maakt per liter. Hoe dat precies komt? Mogelijk omdat je eigenlijk nooit hoeft te remmen, en stoppen en optrekken is hier zeldzaam. Feit is wel dat het verbruik van de VFR op 1:18 zit en dat is een kilometer meer dan in NL.

Hier vindt je de foto's van vandaag. (de oplettende kijkers herkennen de locatie van de eerste foto's)

Tuinderschap:

Sinds afgelopen maandag druk in de weer geweest met het kweken van groenten: Frezen, harken, geulen trekken, uitplanten, zaaien... al met al een drukke week! Ook zaterdag moest ik er aan geloven. Tot 20:00 uur was ik op het land aan het werk. Voor alle bedden vol staan zal nog wel even duren. Totaal zijn er 100 bedden te vullen. Eerste prioriteit is van alle groenten minimaal een bed te vullen en daarna dit uitbreiden. Sommige producten moet je eerst volvelds in een zaaibak zaaien en na een week of vijf pas uitplanten. Afijn ik zal jullie de details besparen! Deze week heb ik 16 verschillende groenten gezaaid danwel uitgeplant, best verdienstelijk al zeg ik het zelf.

De 220 volt generator heeft sinds maandag zijn waarde bewezen. De pomp die in het beekje ligt wordt erdoor gevoed en levert een prima waterstraal om de planten direct na het uitplanten bij te gieten. Je moet altijd nog maar zien of hetgeen je ooit bedacht hebt ook daadwerkelijk uitvoerbaar blijkt. Opvoerhoogte van de pomp, de dikte van de slang, de lengte ervan, het verstopt raken van de filter van de pomp... een hoop variabelen, maar zoals gezegd gaat het precies zoals het bedacht is.


De beestjes hebben de groenten ook al gevonden trouwens... hier en daar zie je happen uit het blad. Zelf denk ik dat de vraat meer om het vocht te doen is dan om de smaak. Een week geleden stond er nog lekker sappig gras, en dan is er in een klap niets meer... Dat is denk ik ook niet eenvoudig op korte termijn op te lossen. Volgend jaar zal het veld niet zo massaal bewerkt worden, en zal dat mogelijk het euvel oplossen. Zolang ze maar niet alles opeten, en zich beperken tot blaadjes, vind ik het okay. Tja, je bent bio-boer of niet!

De afgelopen week was zonovergoten en ook erg warm! Uitplanten moet je bij dit soort weersomstandigheden het liefst tegen de avond doen. Midden op de dag planten, zorgt ervoor dat ze meteen slap gaan hangen, en het mogelijk niet overleven. Voor de komende week wordt regen voorspeld, en ook wat meer bewolking. Dat zal de planten wat meer tijd gunnen om met hun worteltjes de grond te gaan verkennen.

-