Tuesday, 8 June 2010

(42) Zelf Verhuizen (Naar Norge)

Het bericht is niet actueel, maar in het kader van gedeelde info, wel handig om te publiceren denk ik.


Omdat ik maar weinig inboedel mee zou nemen, lag het voor de hand dat ik zelf een busje zou huren en de boel verhuizen. 


Hier de ins & outs van die verhuisklus.

Iveco 40C12 met opbouw en laadklep (18M3) 
(Deze wagen kreeg ik ipv een bestelbus die op dat moment niet beschikbaar was. Geen extra huurkosten)
Huurperiode 4 dagen
Per huurdag 100 KM vrij daarboven 13 cent per KM
dagtarief bestelauto 48,- euro (tarief Iveco is dus hoger)

Øresundsbron € 77 (Van 6-9m)
Storebælt € 88,-

Veer Hirsthals-Larvik  227 euro


Hou er rekening mee dat de vrijwel niets aan de hoogte van de verhuiswagen hebt, tenzij er objecten zijn die niet uit elkaar geschroefd kunnen worden en dus een bepaalde hoogte noodzakelijk maken.

Het brandstofverbruik is een niet te onderschatten kostenpost! Zeker op de heenreis zal je rekening moeten houden met een fixe hoeveelheid liters die je tanken moet.  Gemiddeld brandstof verbruik van de Iveco was 1:6 (op de heenreis 1:5, op de terugweg 1:7) In het buitenland staan de tankstations minder dicht bezaaid dan in Nederland, rij de tank dus niet leeg tot de laatste druppel; wees op tijd met tanken!

Vergeet niet bij je planning rekening te houden met de maximale snelheid van de verhuiswagen! Soms kan hij wel harder, maar is het niet verstandig. 90 - 110 met de Iveco was het beste te doen. Als je een routeplanner hebt, zal je zien dat je de geschatte aankomsttijd nimmer gaat halen. Zeker als je een deadline hebt met een veerboot, kan dat voor een onaangename verrassing zorgen! Motto: ga voor je gevoel véél te vroeg van huis.

Voor het regelen van de dingen bij de Douane, moet je een “Importation of removal goods Declaration” ingevuld bij je hebben, en tevens een lijst met alles wat je importeert (inhoud van de wagen). Met de lijst mag je eerst naar het loket van het Douanekantoor. Meteen doorrijden naar de ‘rode’ zone zal waarschijnlijk betekenen dat je terug gestuurd wordt. Bij het loket krijg je een aantal stempels en moet je opgeven hoeveel TV-ontvangers je hebt. Dit is voor de verplichte bijdrage aan de staatsomroep (NRK). Daarna kan je de 'rode' zone inrijden en de formulieren laten zien. Er is een kans dat de wagen geïnspecteerd zal worden.

Zorg ervoor dat je spullen die je direct na aankomst nodig denkt te hebben, op een plek in de wagen neerzet die bereikbaar is en de dozen eventueel gemarkeerd zijn. Mocht je vaker moeten rijden, zal je tevens rekening moeten houden met de spullen die je op het oude adres achterlaat, of op de terugweg weer mee zal moeten nemen. Om maar een paar dingen te noemen: frisse kleding, tandpasta en borstel, kam, handdoek en zeep, spullen om te kunnen overnachten; te denken aan een luchtbed en slaapzak. Dat laatste is ook aan de orde als je op het nieuwe adres nog niet direct de beschikking hebt over een bed.

Ook belangrijk is dat je op het nieuwe adres iets te eten hebt, waarschijnlijk is een snelle hap prima, dus neem iets van conserven mee of noodles. Met uitsluitend een waterkoker kom je dan een heel eind! Ook aan een eenvoudig ontbijt zal je moeten denken.

Onderschat niet het nut van het noteren van alles wat in de specifieke dozen gaat. Je zoekt je echt een ongeluk als je hier te makkelijk over denkt. Zelfs als je denkt dat het noteren van dat ene dingetje niet belangrijk is, toch doen. Het opschrijven kost minder tijd dan er in tig dozen naar gaan zoeken. Het opschrijven van waar je dingen uiteindelijk in het nieuwe huis een plekje geeft is ook van belang. Je zal pas na verloop van tijd weer precies weten waar alles ligt, tot die tijd is een lijst erg handig. Leg alles bij voorkeur op een logische plek, dat maakt het onthouden een stuk makkelijker. 

Bij het uitladen de spullen bij voorkeur meteen in de kamer zetten waar het straks geplaatst moet worden. Zet alleen hele zware spullen meteen op hun definitieve plek in de kamer. Het inrichten kan beter gedaan worden als de verhuiswagen volledig leeg is.


Neem op de heen- en terugweg de nodige rust! Doorrijden als je moe ben is erg gevaarlijk, en ondanks dat de verleiding van het verkorten van de reistijd groot is; niet doen! Of bij die rust ook een overnachting hoort als je meer dan 12 uur moet rijden? Ja, eigenlijk wel. 

Na het terugbrengen van de verhuiswagen kom je in een bijna leeg huis, die eigenlijk al niet langer je ‘thuis’ is. Na een verdiende nachtrust op een luchtbedje is het de volgende dag dan ook niet moeilijk om te beslissen dat er weer gereden gaat worden. De laatste spullen inladen! Er lag in mijn geval dus nog genoeg spul dat met gemak in de verhuiswagen had gepast! Spullen die in een personenauto véél ruimte innemen. Bijvoorbeeld een gieter, bloembakken, emmers, en kratten. Voor je het weet past er niets meer bij en moet je alsnog spullen achterlaten. Dat was natuurlijk niet de bedoeling.

Zou ik een volgende keer weer zelf verhuizen? Ja, waarschijnlijk wel, zeker nu er wat ervaring opgedaan is, en het een volgende keer ook vast efficiënter verlopen.

-