Sunday, 20 June 2010

(44) De Eerste Klanten

Een aantal weken geleden vloog ik naar Nederland om de motor op te halen. Hiervoor had ik een retour-ticket bij de KLM moeten kopen. Enkele reis is iets waar men bij de 'Koninklijke' niet voor in is. Dat wil zeggen, je kan wel een enkeltje kopen maar dan moet je business-class vliegen. Met andere woorden: dat is dubbel zo duur als een retour in de 'tweede' klasse. Ik was zo snugger om de retourvlucht een maand verder te zetten, op zich wist ik niet waarom. Afgelopen week heb ik de personenauto naar NL gereden, omdat ik hem had verkocht aan een kennis, en heb ik de retourvlucht goed kunnen gebruiken. Het had natuurlijk veel slimmer geweest als ik de auto een maand geleden naar NL had gereden toen ik de motor haalde. Tja... achteraf gezien...

Ik had de bedoeling om pas een Noorse auto te kopen als mijn huis verkocht zou zijn. Dit omdat ik bij eerder onderzoek gezien had dat je flink in de buidel moet tasten voor je hier een redelijke auto heb. Ik hield rekening met 10 a 15.000 euro, en dat zou een behoorlijke aanslag op de reserves betekenen. Om meteen naar de bank te rennen leek mij geen goed idee. Een dag of 14 geleden ben ik toch weer eens gaan kijken op www.finn.no, om te zien of er iets goedkopers te vinden zou zijn, maar toch degelijk in kwaliteit. Ik vond er een aantal die best in prijs meevielen, en twee ervan stonden bij een dealer in Sannidal (50 km afstand). Samen met Timo daarheen voor een tweetal testritten, de eerste was een Volkswagen Caddy en de tweede een Citroen Berlingo. Beide auto's waren 10 jaar oud met best veel kilometers op de teller. Ik schrik daar niet snel voor terug, als je het bij de proefrit immers niet merkt, zal het niet per sé een nadeel zijn. De Caddy reed heerlijk, het was daarnaast totaal niet hoorbaar dat zich een laadruim achter de stoel bevond! De acceleratie was super! De TDI (turbodieselinjectie) zorgde voor 90 PK en fel reageren op het gaspedaal. Terugschakelen als je een helling moet nemen is niet nodig, dit in tegenstelling tot de personenauto. Volgens de boeken was het onderhoud eveneens in orde. Het enige wat niet goed was, waren de remmen; hij remde schokkerig. Volgens de man van de garage zou dat waarschijnlijk verholpen kunnen worden. Eigenlijk al besloten voor de VW te gaan, toch nog een proefritje met de Berlingo gemaakt. Oef! Op bijna alle vlakken een grote verliezer. Slechtere acceleratie, veel gerammel in de laadruimte, ook de hele rijervaring viel tegen. Pluspunt: veel ruimte, zowel in de cabine, als in het laadruim. 
Na een geregelde korting ivm niet inruilen van mijn auto, werd de koop gesloten.

Afgelopen donderdag ben ik de trotse bezitter geworden van een mooie Volkswagen Caddy 1,9 TDI!




Wegenbelasting kennen ze hier uiteraard ook! Årsavgift kost 3245 kr. (€ 405,-) Als dit al is betaald door de vorige eigenaar, dan hoef je daar niets voor te betalen. Het zit uiteindelijk gewoon ergens in de aankoopprijs verwerkt. Op de kentekenplaat zit een sticker voor 2010 ten teken dat er belasting betaald is. De verzekering heb ik bij 'if forsikring' ondergebracht, eigenlijk alleen omdat ik die verzekeraar als klant ken van mijn werk bij Van Ameyde.


Het verbruik van de wagen ligt tussen de 1:17 & 1:19 heb ik mij laten vertellen. Als dat klopt (want dat gaan we natuurlijk even controleren...) rijd ik hiermee 1000 km op een tank van 55 liter... YES!

De wagen is zoals gezegd voor Noorse begrippen niet duur, in NL zou hij echter maar de helft kosten. Waarom dan geen auto in NL gekocht? Welnu, importeren van auto's naar Noorwegen is een kostbare aangelegenheid, en bij inruil zal je er minder voor terugkrijgen omdat het een 'importwagen' is. Hoeveel dat inruilnadeel precies is, weet ik niet. 
Ik heb ik voor de grap even de import uitgerekend: Importeren van een dergelijke auto uit hetzelfde bouwjaar kost meer dan 11.000 euro! Als je daarbij de aanschafwaarde optelt, kom je op 13,500 euro... OEF!
Geen optie!!!

-

Door wederom een NL-NO trip, heb ik deze week niet veel op het land kunnen doen.
De prei is inmiddels wel uitgeplant, en ook de tomaten staan met hun worteltjes in de grond. Het restant tuinbonen was ook groot genoeg voor uitplanten. Ik had mazzel dat ik genoeg tijd kon besteden met planten, want voor zaaien was het geen geschikt weer; het waaide er flink op los! Met een droge toplaag betekende dat tevens dat het erg stoof! Knielend met de rug naar de wind gekeerd betekende dit soms een wervelwind boven de bak met planten. Ik werd vaak genoodzaakt om mijn hoofd opzij te draaien, wilde ik geen zand in mijn ogen krijgen! Komende week zal de wind gaan liggen is voorspeld, en kan ik weer met de wortel en uienzaadjes aan de slag. Op dit moment is 1700 m2 van het stuk land beteeld. Dat zijn netto meters; alle paden zijn er vanaf getrokken. Uiteindelijk zal het op iets van 4000 beteelde meters uit gaan komen denk ik. 

De eerste 'klanten' werden deze week op het veld gesignaleerd! Rupsen, bladluizen, en een uienvlieglarve. Een rijtje van een 5-tal erwtenplantjes was tot op de grond weggevreten. De klanten vinden mijn groenten dus goed te eten. Als Bio-boer kan je in zo'n geval slechts hopen dat de natuurlijke vijanden ook op het land aanwezig zijn, en dat klopt ook. Deze week heel wat lieveheersbeestjes gezien, en ook sluipwespen.  

Ik heb trouwens vernomen dat men hier geen wekelijkse markt kent zoals in Nederland! De markt, zoals de 'Bondens marked' waar ik het eerder over had, vindt plaats eens in de zoveel weken, het is een soort van reizend circus. Die verschillende plaatsen zijn niet echt dichtbij; de marked in Kragerø ligt op 60 km en is de dichtstbijzijnde, de volgende op 100 km, en de volgende twee op 150 km. Op zich doenbaar, maar hoeveel moet je verkopen om de brandstofkosten eruit te halen?


TIP: Werkhandschoenen, zijn niet bedoeld om zomaar alles mee te doen, m.a.w. te werken... Een tijdje geleden een aantal paar aangeschaft, en ik had het domme idee dat je met dergelijke handschoenen prima zou kunnen harken. MIS!! al na een half uurtje twee blaren!!! Destijds in het Westland had ik die ervaring al gehad met bepaalde werkzaamheden, zal ik het ooit leren? :-)

Oja... nog weer wat foto's omdat ik het niet laten kan dit mooie land te fotograferen... 

-