Sunday, 27 June 2010

(45) 'Halo of flies'

Het is nu echt aan het zomeren op het veld! De hoeveelheid insecten is hiermee eveneens toegenomen. Schade aan de gewassen valt tot nu toe mee, en dat moet ik maar meteen even afkloppen... 

Van het kruipende spul heb ik persoonlijk geen last, maar van het vliegende soort wel! En die willen dan ook nog eens uit zijn op mijn bloed! Er zijn hele kleine vliegjes die je van alle kanten lek proberen te prikken... niet pijnlijk, maar het jeukt als de neten! Hoe die beesten heten, ik ben het vergeten... en wil het ook liever niet weten :-)
Een andere vlieg die reuze irritant is: de Chrysops relictus... (goudoogdaas) Dat is een steekvlieg (vrouwtjes) die bijna de hele godganse dag om mijn hoofd cirkelen, en als ze eenmaal geland zijn, je als voedselbron menen te kunnen gebruiken. Ze prikken gewoon door mijn T-shirt heen! Ik weet niet wat erger is, het zoemen om je hoofd, of het pijnlijke steken met jeuk tot gevolg. Wellicht is er een middeltje die ze afweert? Ik ga de komende week de muggenmelk eens proberen. Of een iPod zodat de muziek overheerst?


Het veld is nu voor het grootste gedeelte beplant of ingezaaid. 
Een deel van de Erwten is door vogels (denk ik) uit de grond opgewipt en opgegeten, dus daarvan hoef ik geen oogst te verwachten. Ook de eerst geplante kolen willen nog niet echt groeien. Die hebben weliswaar 20 weken tot oogst, maar dan moet er binnenkort toch wat progressie komen denk ik.

Deze week een begin gemaakt met het plaatsen van staken, die uiteindelijk bij alle klimbonen moeten komen te staan.
Ik zou bijna denken dat ik het wat rustiger ging krijgen, maar de 'ongewenste' planten gaan als de brandweer! Op de foto is een nog niet geschoffeld stukje van het veld te zien. Ik zou bijna denken dat het gezaaid is, zo mooi uniform is het opgekomen!!!


Volgende week zal er dus veel geschoffeld moeten worden en ook op de knietjes 'wieden' tussen de gewenste planten.

Op de foto's kan je zien dat het goed gegroeid is de afgelopen twee weken! De wortelen en uien zijn inmiddels ook boven de grond gekomen en de kool in de zaaibakken, kan binnenkort uitgeplant worden.

Het werken op zaterdag is met al die drukte een vaststaand feit, en ik raak er ook al weer zoals vroeger aan gewend dat het weekend maar één dag lang is.   

De supermarkt:  

Elk dorp heeft zijn eigen 'buurtsuper', en daar kan je best veel aan diversiteit kopen. Uiteraard heeft een groter dorp als 'Drangedal' een grotere super, en is daar meer keus. Je zou dan tevens verwachten dat je daar voor hetzelfde artikel minder zou betalen... Hetzelfde soort en merk brood kost bij de 'Spar' in Drangedal 23,90 kronen terwijl het hier in Tørdal bij 'Joker' (uitspraak: Joeker) slechts 20,90 kronen kost. Gek hè!

De Pepsi Cola (en waarschijnlijk de Coca ook) zit hier in hardplastic flessen die daadwerkelijk hergebruikt worden (kan je zien aan de krassen op de flessen). Mocht je van mening zijn dat dit in Nederland ook gebeurt met statiegeldflessen, moet ik je teleurstellen. In NL wordt het plastic ingezameld om versmolten te worden tot nieuwe flessen. Wat milieutechnisch het beste is, weet ik niet. Het is een kwestie van 'schoonmaken' versus 'versmelten', voor de een heb je een chemisch schoonmaakmiddel nodig, voor de ander een hoop energie.

-