Sunday, 4 July 2010

(46) Iede Wiede Waai Weg

Onkruid wieden... weerstand aan de zere knieën bieden. 
Met de schoffel in de klauwen... pijnlijke handen hebben en armspieren opbouwen.
Handen niet schoon te krijgen... en met touw de staken aan elkaar rijgen.
En rond mijn hoofd, nog steeds die vliegen... om te zeggen dat ik ze niet haat; ik zou liegen!

Door het voornamelijk bezig moeten houden met het 'onkruid' heb ik slechts een half bedje sla kunnen planten. Komende week zal er nog steeds tijd aan wieden en schoffelen besteed moeten worden, maar ook moet er tijd vrijgemaakt worden voor het planten van courgette, rode Kool, savooie kool, broccoli, ijsbergsla en kropsla. Weer een drukke week dus!

De radijs is bijna oogstrijp heb ik gezien; de knolletjes zijn hier en daar al een paar centimeter in diameter. Ook de sla gaat als een tierelier. De tuinbonen staan in bloei en de peulen klimmen in de touwen. 


Nog steeds erg veel wind! Volgens kenners is het uitzonderlijk dat het zo waait dit jaar! Soms opeens een windstoot, zoals donderdag; ik was met de schoffel in de weer (uiteraard...) en ineens een windvlaag, waarbij ik dacht "ZO DAN!". Vervolgens hoorde ik achter mij een zachte plof. Ik keek om en zag dat 80% van de staken plat op de grond lagen... alleen het stukje dat met touwen was gestabiliseerd, stond nog overeind. Op zich een drama natuurlijk, maar je kent het verhaal van het half volle glas... ik was dus blij dat het NU gebeurde en niet over een paar weken. De bonen hadden nog niet zoveel grip op de staken, waardoor er geen schade aan de planten is ontstaan. Nu staan alle staken netjes met spanlijnen geborgd. In principe kan er nu niets mee fout gaan.  

0,5 mm regen gevallen eerder deze week, en gisteren iets meer dan een paar millimeter. Wie het kleine niet eert, krijgt niks! 

De kommune kampt door die minimale regenval op dit moment met watertekorten. Men dringt erop aan dat de bevolking zuinig met drinkwater omgaat. Als we drinkwater willen houden, zal het gazon deze zomer er dus bruin bij liggen, stelt men. Het is dat of straks komt er geen water meer uit de kraan. Normaal is de waterreserve 90%, nu ligt dat onder de 50%...

Tot nu toe is het beekje waaruit ik gietwater put nog niet uitgedroogd, en hopelijk blijft dat zo!


De boer heeft deze week de mest van het pluimvee over het nagelegen grasland uitgereden. Met wind uit die hoek komt zogezegd het 'aroma' je tegemoet. Mensen met katten zullen er de geur van kattendiaree in herkennen... Jakkie!

In de winter zijn de houten huizen perfect voor het snel opwarmen en vasthouden van de warmte. In de zomer is het een probleem om het koel te houden cq koel te krijgen als het binnen eenmaal warm is. Ondanks dat ik bij thuiskomst steevast de ramen tegenover elkaar openzet, lukt het me niet om van 27 graden lager uit te komen dan 24... de slaapkamer koelt door het opengezette raam ook slechts af tot 24, geen ideale temperatuur om bij te slapen, maar ik raak eraan gewend. In het begin liet ik het raam s'nachts open, maar het geluid van de 'vroege vogels' maakte mij veel te vroeg wakker! Om vier uur is het hier al licht, dus die vogels fluiten vanaf dat moment dat het een lieve lust is!
Buiten koelt het s'nachts standaard af tot iets boven de tien graden, dus zou je in huis toch ook wel enige afkoeling verwachten. De thermometer laat echter een dikke 23 graden zien! De isolatie is dus dik in orde!

Deze week mijn fødselnummer gekregen (= sofi-nummer). De aanvraag op het Skattekontor was iets meer dan twee weken geleden. Nu ben ik officieel inwoner van Norge en zal een fastlege (huisarts) uit mogen kiezen. Ook kan ik nu mijn bankrekening volledig werkend krijgen. Daarvoor moet ik wel eerst een startsaldo storten, zodat men ziet dat ik min of meer kredietwaardig ben.

Zaterdag in de stad (Skien) wat boodschappen gedaan waaronder een nieuwe Radio-CD-speler voor in de auto. Het exemplaar dat erin zat kon geen MP3-CD's lezen, en dat vond ik erg onhandig! In de middag het ding ingebouwd en werkend gekregen.

-