Sunday, 11 July 2010

(47) Naderende Oogst

Het was pas op 31 mei jl. dat de eerste groenten de grond in gingen. Voor het gevoel ligt dat moment veel verder in het verleden! De planten groeien dus pas een dag of veertig, en als je dan kijkt hoe het zich heeft ontwikkeld... fraai! Sla bijvoorbeeld, daarvan weet ik, die groeit best snel, maar als je zo de ontwikkeling naast elkaar op een plaatje ziet, blijft het een opmerkelijk feit.


Vanuit de zaaibak heb ik de afgelopen dagen de rode kool, savooie kool en broccoli uitgeplant, ook zijn de courgettes de grond in gegaan. Het veld staat nu praktisch vol, en moet ik er goed rekening mee houden ruimte te reserveren voor 'snelle' groeiers die nu wekelijks gezaaid worden; elke week worden er namelijk een paar bedden gevuld met sla.  

Afgelopen week is er 3 mm regen gevallen, weer een minimale hoeveelheid, maar wel lekker voor de bovengrond. Voor de komende dagen is er een grotere hoeveelheid regen voorspeld (meer dan 10 mm), en op het moment van dit schrijven regent het al een paar uur lekker door!  

De boer heeft deze week de ganzen op het naastgelegen grasveld uitgezet, en die zijn daar druk doende met het gras eten! Het is derhalve maar af en toe dat ik ze hoor. Leuk hoor om te zien hoe zo'n groep ganzen bij elkaar tussen het groen bezig is.

Wat ook leuk is om te zien is dat de dwarstakken van de staken prima fungeren als stok voor vogels om op te zitten! Aan de poepjes op de grond eronder te zien, wordt het ook als overnachtingsplaats gebruikt. Met name zitten er overdag Kwikstaarten op; erg leuke vogels, en om ze zo te zien scharrelen tussen de rijtjes met planten, en daartussen insecten te vangen is een lust voor het oog! Gemiddeld zitten er zo'n 5-10 op het veld, en lopen ze gerust rond in het bed die op dat moment door mij gewied wordt. Erg nuttige beestjes voor mij als bio-boer. 

Ook de lieveheersbeestjes doen erg hun best, ik zie ze lopen op planten waar in het geheel geen luizen op zitten. Conclusie moet denk ik dan ook zijn, dat ze alles volledig onder controle hebben! Waar wel luizen zitten is in het onkruid in de rand van het veld; daar heeft de kamille de toppen helemaal zwart van de luizen zitten, alwaar de kapoentjes dus ook druk in de weer zijn. 


Zie hier een foto van de kamillebloem met twee kapoenlarven.

Ik heb het idee dat als de temperatuur onder een bepaalde waarde zit, de steekvliegen een vrije dag lijken te hebben, want op die dagen heb ik geen last van ze! Die dagen moet ik koesteren!!!

Als het goed is zullen de komende week de eerste radijsjes en kroppen sla richting de klant gaan.
De radijs blijkt bij een onafhankelijke smaakproef goede punten te scoren! Zelf ben ik niet zo'n radijs-eter, maar ik geef toe dat ze een heerlijke volle smaak hebben.

Hier weer wat foto's van de 'moestuin'.

Verder heb ik een webserver genomen en eigenaar geworden van het domein; DAMFJELL.COM. Binnenkort zal ik daar beroepsmatige info over mijn bedrijf zetten. Dat moet uiteraard in het Noors, en waarschijnlijk maak ik het ook in het Nederlands. Ik stel me zo voor dat ik eerst een NL-verhaal opstel, en die dan vertaal naar het Norsk. Het bouwen van de site zal de komende dagen de nodige aandacht moeten krijgen!


NB hoe groot zijn trollen eigenlijk? Mogelijk heb ik trollen op mijn groentenveld rondlopen want ik heb een onderaardse gang aan de rand ontdekt!

-