Sunday, 1 August 2010

(49) Komkommertijd?

Het is twee weken geleden dat ik een artikel voor dit blog schreef, en je zou bijna denken dat er sprake is van 'komkommertijd'. Niets is minder waar! Door drukte ben ik er simpelweg niet aan toegekomen...

Vorig weekend zijn mijn zus en zwager op bezoek geweest die in Norge op vakantie waren. Ik heb hen uiteraard mijn groententuin laten zien. Zo'n rondleiding is best grappig om te geven, op die momenten kijk je weer net even anders tegen de planten aan dan tijdens je werk. Tevens merk je aan de reacties dat het best indrukwekkend is wat er allemaal staat te groeien en bloeien, en dat het bijzonder is dat dit alles slechts door één persoon bijgehouden wordt. Ik zou bijna onder de indruk raken van mijn eigen prestatie...hahahahha

De afgelopen week ook druk bezig geweest met het fabriceren van een 'te koop' bord voor langs de weg. Helemaal met de hand schilderen van letters en dat twee keer, was best een klus! Maar over het resultaat ben ik zeer tevreden. Het bord is 75x50 cm groot en staat sinds donderdag langs de weg bij de groententuin. (vertaling: "TE KOOP, Eko groenten, vers van het land")


Het is nu afwachten hoeveel klanten dit op gaat leveren. Ik laat hier in ieder geval mee zien dat er groenten bij mij te koop zijn, en dan is het aan de klant om door te rijden of te stoppen en een kijkje te nemen. Mogelijk moet er nog een stalletje komen met wat minder bederfelijke waren erbij, en ik kan mij voorstellen dat het noemen van de kostprijs ook wel kan helpen. Ik bedenk me net dat ik 'sierfruit' had kunnen zetten, want dat doet het perfect in een stalletje! Staat voor volgend jaar genoteerd!
Het plaatsten van het bord was trouwens makkelijker gezegd dan gedaan! Aan de kant van de weg heb je namelijk geen gecultiveerde grond liggen. Hetgeen wil zeggen dat het behoorlijk veel keien bevat en je op rotsbodem kan stuiten. Je voelt hem al aankomen... daar waar ik ging graven stuitte ik precies waar de tweede paal moest komen op een kei van te groot formaat. Ik had geen andere keus dan opzij te graven tot ik om het rotsblok heen was. De palen een klein stukje in de grond geslagen en daarna het gat dichtgegooid... "A je to" zoals de Tsjechen zeggen ;-) 

Google heeft inmiddels mijn website gevonden! Zoek op 'Damfjell' en je krijgt in de top 3 mijn weblog & website. De komende week hoop ik weer iets aan de ontwikkeling van de site te doen. Met name het invullen van de groentenlijst, zodat bezoekers de ins & outs van de producten kunnen zien. Ook plaats ik er eigen foto's bij van het een en ander. De foto's van de ontwikkeling qua groei bijvoorbeeld, zijn erg illustratief!

Een week geleden zijn de eerste groenten (radijs & sla) bij de SPAR supermarkt in het schap gekomen, echter is om verschillende redenen nog niet veel verkocht. Van een bosje radijs en 2 kroppen sla kan je moeilijk een daginkomen genereren. Als ik straks meer producten heb, en er komt ook iets van herkenbaarheid op de verpakking, gaat het wellicht beter lopen. 'Damfjell Grønnsaker' stickertjes erop, en ook komen binnenkort de stickers van de coöperatie beschikbaar; 'Smaken fra Drangedal'. 


Op dit moment is het in ieder geval zo dat ik zelf mijn buikje aan al dat lekkers rond eet! :-)
Ik heb weer wat foto's van het avontuur op mijn webalbum gezet. Je zou niet zeggen dat het biologisch geproduceerde groenten zijn die ik op het aanrecht gefotografeerd heb! 

Voor mijn idee heb ik afgelopen week een groot lek boven gekregen! De extreme hoeveelheden onkruid is nu verleden tijd. Er staat nog wel genoeg maar dat is allemaal klein spul wat eerst nog wat moet groeien voor ik het met wortel en al uit kan trekken. Alleen die 'Hondsdraf'... er staat gelukkig niet zo veel van dit fraaie onkruid, want die krijg je dus nauwelijks uitgetrokken! Het heeft hele stevige beworteling en breekt doodleuk boven de grond af. Schoffelen is niet op alle plekken een optie omdat je in de rijen met worteltjes en uien niet schoffelen kan. Laten groeien is ook geen optie, want het overwoekerd behoorlijk. Ik weet nog niet hoe ik het op ga lossen. Het zal toch niet zo zijn dat ik met een mesje ze weg moet gaan snijden??? Weet iemand een foefje om dit 'kruid' op een økologische manier te lijf te gaan?

Vanmorgen zat ik op de Scandinavische versie van BOL.COM (http://cdon.no/) een bestelling te doen en zag dat in Zweden 'Cornelis Vreeswijk' bijzonder populair is... hij heeft behoorlijk wat platen in het Zweeds gemaakt! Zo leer je elke dag weer iets nieuws! En voor de jonge mensen die hem niet kennen... "laat maar zitten dan...."

-