Sunday, 8 August 2010

(50) Femti

Het vijftigste artikel in dit blog! Feestjuh!!!! :-)
Tijd om terug te kijken op het verleden.

Er is in de afgelopen 68 dagen een hoop gebeurd! Slechts twee maanden en het voelt als een eeuwigheid! Is dat een goed teken? Ja, ik denk van wel, want het geeft aan dat de tijd effectief besteed is. Omdat ik weet dat in Norge het seizoen kort is benut ik de beschikbare tijd zo optimaal mogelijk.
De eerste producten werden geoogst en eveneens een deel ervan verkocht. Door wat opstartproblemen is een beperkt aantal groenten onverkoopbaar geworden. Zoiets hoort erbij! En ik laat dit nu mooi uitgroeien en bloeien. Zodoende kan ik er een hoeveelheid zaden van verkrijgen voor volgend jaar.
Bijkomstigheid is dat het de bodem bedekt en er dus geen onkruid groeien kan.
Bij de Radijs staan inmiddels de eerste planten in bloei, de sla houdt zich nog verdacht rustig, en is voornamelijk bezig met verrotten... hetgeen niet onlogisch is, want het is behoorlijk vochtig geweest de afgelopen week. Op donderdag is er 60 mm water gevallen!!! Ik ben niet zo bekend met wat normale waarden zijn, maar de plaatselijke bevolking had het zó bar in jaren niet meegemaakt.


Door het beschikbaar hebben van superverse groenten liggen er elke dag zelf gekweekte groenten op mijn bord! Heerlijk!!! deze week de eerste verse erwten gegeten... ongelooflijk lekker! Ik weet niet wat men bij 'HAK' achter het glas stopt, maar het smaakt totaal niet naar hetgeen ik vanaf nu 'erwten' ga noemen. De kwaliteit van de peulvruchten is ook erg goed en de struiken hangen er vol mee. Nog even en de prinsessenbonen en snijbonen kunnen aan het rijtje van peulvruchten toegevoegd worden; nu nog heel klein, maar eenmaal op gang gaat het erg snel.

Leuk detail is dat ik de tuinbonen niet getopt heb en er geen luis op te bekennen is! De lieveheersbeestjes hebben erg hun best gedaan. Als ik muntjes had die in hun portemonneetjes zouden passen zou ik ze rijkelijk belonen! Maar waarschijnlijk zijn ze al dik tevreden met het voedsel dat ik ze ter beschikking stel :-)

Niet alle ongedierte blijft trouwens binnen de perken, zo krijgt het koolwitje steeds meer mogelijkheden. Van een vogel mag je een hoop verwachten, maar als het kleine rupsje de kop van een spruitkool inkruipt, kan hij daar rustig zijn gang gaan. Vroeger in de moestuin thuis werd er dan ook dikwijls langs de kolen gelopen om de schadedieren op te sporen. Ook in de ijsbergsla zitten beestjes veilig buiten bereik van vogels. Daarin tref ik op dit moment oorwormen aan. Een insect die ik nog niet goed kan plaatsen bij de groep schadelijk of onschadelijk... Ze eten namelijk planten maar ook diertjes. De kans dat ze mij helpen is dus vrij groot, en ik zal de minimale schade aan de sla voor lief moeten nemen (bruine plekjes).

De afgelopen twee maanden heb ik het behoorlijk druk gehad, en bijna alle vet-reserves die ik bij Van Ameyde had opgebouwd zijn als sneeuw voor de zon verdwenen!  Drie kilo afslanken per maand... en dat zonder pillen! Het lijkt verdacht veel op een van die onzinnige reclame slogans.... 
Het weer was over het algemeen erg goed, veel zon en lekkere temperatuur. Zodoende heb ik alleen op de dagen dat het regende met een jas aan moeten werken. Alle anderen dagen in een shirt of overhemd. Het klimaat is hier echt heerlijk in de zomer!

Deze week heb ik voor mijn groenten universele plastic zaken aangeschaft, zodat het product die afgeleverd moet worden er netjes uitziet. Vooralsnog gebruik ik de kartonnen dozen van de boer, maar op termijn moeten daar ook dozen komen met de naam van mijn bedrijf en logo. Volgende week worden er stickers gedrukt met dat logo, en wordt het allemaal steeds minder amateuristisch. Als ik het dan ook nog voor elkaar krijg dat Debio mij deze week groen licht geeft voor het afzetten met hun goedkeuring, dan worden we daar helemaal blij van.


Dan kunnen namelijk na de proeflevering van afgelopen week, meer producten naar Oslo en Kragerø. Aan het Debio (EKO) keurmerk wordt hier, terecht, veel waarde gehecht! Dus als dat er niet opzit, is mijn claim dat het økologisch is, niet bewezen...

[Word vervolgd]

-