Sunday, 15 August 2010

(51) Monnikenwerk

Het weer was wisselvallig deze week, maar vooral maakte het de grond vochtig!
Bij elkaar toch weer 41 mm regen van de weergoden mogen ontvangen; waarvoor dank!
Nu kan je bij dit soort omstandigheden best het een en ander doen in een groentetuin. Zo heb ik met de nieuwe kruiwagen de tussenpaden opgeruimd. Daar gooide ik de uitgewiede planten neer (onkruid & planten die moesten wijken ivm uitdunnen) en dat was meestal een behoorlijke hoeveelheid organisch materiaal. Tot mijn grote verbazing, want ik gaf er eerder geen aandacht aan, was het meeste van al dat organisch materiaal al voor 90% verteerd en omgezet naar een prachtige compost! Er viel in de paden die zo al een paar weken gelegen hadden dan ook niets anders op te rieken dan wat nog niet verteerde dikkere stengels van onkruid.
In de paden waar het materiaal nog maar een week lag was het omzettingsproces in volle gang! Van verrotting was nauwelijks sprake, wel van zeer veel actieve en veelal erg dikke regenwormen en allerlei kevers. Het blijft mooi om te zien hoe de natuur, wanneer het een kans gegeven wordt, in evenwicht is. De cirkel van leven overal om je heen! 

Het materiaal ligt nu allemaal op een centrale plaats op niet te hoge hopen. Nu heb over compost maken genoeg gelezen om te weten dat dit een kunst opzich is. Niet een kwestie van zomaar de boel op een hoop gooien dus! Het zal echter toch op deze manier moeten gaan, want aan de ene kant ontbreekt het mij aan tijd en aan de andere kant aan kunde. Het af en toe omzetten van de hoop zal ik wel voor elkaar krijgen, maar daar zal het bij blijven denk ik.  

(wolkenlucht boven Åmli)

Zoals gezegd was de grond erg vochtig, en was schoffelen maar beperkt mogelijk. Voor de mensen die het niet weten; met de schoffel zorg je ervoor dat de bovengrondse gedeelten van de ondergrondse gescheiden worden... met als gevolg dat de plant uitdroogt. Als de grond vochtig is, blijft er vaak genoeg vochtige grond aan de gescheiden wortels hangen om een 'doorstart' mogelijk te maken; de plant heeft het mogelijk even moeilijk, maar groeit daarna gewoon weer verder. Beetje jammer voor het werk van de tuinder! Vochtige grond blijft tevens aan de schoffel plakken waardoor het snijvlak dikker wordt... dat werkt dus helemaal niet fijn! Je moet wel heel desperaat zijn als je dan doorgaat met schoffelen!

Deze week het keuringsinstituut 'Debio' op bezoek gehad en als het goed is, heb ik over een week mijn goedkeuring binnen, en kan er eindelijk 'echt' geoogst gaan worden; meer regelmaat, grotere aantallen, en inkomsten!
Deze week moet ik de pad op om een aantal gesprekken te voeren met potentiële klanten, en als we het eens kunnen worden, is volgens mij een 100% afzet gegarandeerd! "Eerst schieten die beren, Piet!", ach ja een beetje positief denken kan geen kwaad, toch?

Afijn, deze week dus niet kunnen oogstenen ook komende week zal het alleen voor wegverkoop zijn. Het schoffelen ging eigenlijk niet, en met de diverse klusjes kon ik de dag niet vullen. Het onkruid groeide derhalve natuurlijk vrolijk door! Nu kan je bedden met wortels en uien sowieso lastig anders dan door wieden onkruidvrij krijgen, dus zat er niets anders op dan een regenbroek aan te trekken en op de knieën tussen het gewas door te kruipen om de klus te klaren! Monnikenwerk! Nu hebben monniken nog de mazzel dat ze af en toen pauze krijgen om te bidden, ik gun mezelf die luxe niet en kom alleen overeind als de knieën of enkels te pijnlijk worden. Vaak loop of sta ik dan een paar minuten om daarna weer door de knieën te gaan.   

Op die momenten moet ik onwillekeurig denken aan de conventionele boer die in het voorjaar met zijn 'chemokar' over het land rijdt om daar een onkruidverdelgingsmiddel mee over de grond uit te spuiten. En later in het jaar met middeltjes zoals 'Roundup', die het mogelijk maken om tijdens de teelt over het gewas te spuiten. Het onkruid sterft en de groente blijft in leven.... het zou ook nog eens niet schadelijk zijn voor de mens. Natuurlijk! Of nee lijkt me eigenlijk meer onnatuurlijk! 

Het doet me denken aan een mop van de Belg 'Urbanus': 

Urbanus ziet een boer een vies geel poeder uitstrooien op zijn veld. 
Urbanus daar naartoe..."awel, wa zijde gij aan 't doen?" 
"Da's om de olifanten weg te houden!" roept de boer. 
"Maar hier zitten toch helmaal geen olifanten?" reageert Urbanus. 
De boer: "goei poeier hè, goe poeier!"


Afgelopen week hoefafdrukken in de grond tegengekomen, Bambi volgens mij die de rodekool eens wilde proeven. Weinig schade, slechts een paar happen uit een viertal planten.

Voor actuele foto's van de moestuin (en motorrit van vorige week) klik hier.

-