Sunday, 22 August 2010

(52) Marktplaats

Er zijn weer heel wat ontwikkelingen geweest deze week, eigenlijk zo veel dat ik me soms afvraag of het nu déze of vórige week gebeurde...

Maandag bij de groenten abonnee service (Avigo) in Grimstad geweest en aldaar mijn groenten laten zien en een praatje gemaakt. Men ziet mogelijkheden voor samenwerking, want ik kan diverse groenten aanbieden die zij niet ik het pakket hebben, en mijn producten zijn van prima kwaliteit! Later in de week zou ik de details vernemen. Ik zou bijna zeggen 'uiteraard' niets gehoord, hoe dan ook komende maandag zelf maar even contact opnemen.

Deze week waren de weersomstandigheden met name 'vochtig' met als gevolg dat zowel de grond alsook het gewas nauwelijks de tijd kreeg om op te drogen. De schoffel kon dus in het vet blijven staan en verder was het voor werkzaamheden een natte bedoening. Door het gewas manoeuvreren was zonder regenpak eigenlijk niet te doen, en werken met zo'n pak maakt dat het al snel benauwd wordt. Omdat zonder regenpak werken geen optie was, nam ik het maar voor lief.

Ik heb me schuldig moeten maken aan 'genocide'; ik heb namelijk honderden vlinderlarven gedood!
Trouwens een applausje voor de bepaalde vlinder die echt op elke spruitenplant maar één eitje wist te leggen, gezien de enkele rups aldaar. Een groot BOEHOE voor het koolwitje, die een stuk of 15 eitjes op één plant legde. En heel raar ook is het feit dat ik dit soort rupsen heel zeldzaam in de kool tegenkom, terwijl er gemiddeld 10 koolwitjes over het land fladderen... na wat onderzoek op internet kom ik er echter achter dat rupsen van 'witjes' er verschillend uitzien. Juist! De foto's op internet helpen niet echt inzake identificatie. Gaat het mij te ver om van elk exemplaar er een in een potje te stoppen om te zien welke vlinder er uitkomt? Hmmmm... wel geinig natuurlijk, zo'n experimentje! 

Woensdag ontving ik per post het felbegeerde document; 'goedkeuring biologische productie' (Debio)!
Ik er donderdag trots mee naar de boer, "Heb je ook stickers met je goedkeuringsnummer erop?", vroeg hij. "Uh... nee", was mijn antwoord. "Wacht maar ik zal wel even voor je bellen". Na het gesprek wist hij met te vertellen dat ik de stickers zaterdag in de bus zou krijgen. Ik keek hem aan alsof ik water zag branden. "Zaterdag?" vroeg ik, "Zo snel?".
En inderdaad lag het keurig netjes in de postkasse toen ik die zaterdag leegde. TOP!

Donderdag werd op de boerderij gefilmd en er was een mogelijkheid dat ook de groententeelt in beeld gebracht zou worden. Helaas... men had het druk met al het pluimvee wat op de farm rondloopt. Komen we daar even goed weg! As. maandag zal dat niet lukken want dan staan de groenten vrij centraal in een TV-programma, waarbij groenten voor het oog van de camera van het land gehaald zullen worden en daarna maakt een kok er een maaltijd van. Of ik prominent in beeld moet? Ik zal het wel zien, in ieder geval zal ik een stropdas aan mijn overal knopen, voor het geval dat... hahahaha

Ook op donderdag stond er een artikel in de plaatselijke krant (met kleurenfoto) over de groentenkweker die vanuit Nederland naar Drangedal kwam om biologische groenten te verbouwen. Mooie promotie voor mijn toko dus, en het artikel was mooi geschreven. Je weet maar nooit hoe een journalist het interview precies op papier gaat zetten. Een vertaald citaat uit het artikel: "Vijverberg doet alles met de hand. Hij geeft zijn planten water, is bezig met wieden en verzorgd de planten alsof het zijn kinderen zijn." Als je daaraan denkt als het op je bord ligt te dampen... dan kan het toch eigenlijk alleen maar nóg beter smaken! :-)

Vrijdag ontving ik de bestelde 'Damfjell Grønnsaker' stickers (5000 st). Ik ben erg tevreden met de kwaliteit ervan; prima waterafstotend materiaal en heldere opdruk.


En om de week af te sluiten; zaterdag en zondag op de Bondens Marked (zie eerder artikel) gestaan, die hier in het dorp was als onderdeel van het 'Heiltvilt' festival (www.heiltvilt.no). Niet zo lang geleden zag ik er best tegenop om op de markt te staan. Het viel echter 100% mee, en van taalproblemen had ik zo goed als geen last (100% Noors, of Nederlands als er NL-klanten langskwamen). Ik heb geleerd om zelf te gaan praten en als ik de Noor niet versta er een beetje omheen te kletsen; dat doen mensen met gehoorproblemen ook en dat werkt doorgaans wel goed :-) En als ze echt iets anders bedoelden lichten ze dat vanzelf wel toe. De omzet was volgens mij erg goed, en de markt duurde van 10 tot 17 uur. De eerste dag was de bospeen en suikererwten zo goed als uitverkocht waardoor ik s'avonds nieuwe heb moeten oogsten. Bij elkaar heb ik toch al snel honderd klanten gehad op die twee dagen, waaronder veel kinderen die een doosje van Henk's blauwe bessen kwamen kopen of een zakje suikererwten. Die eten ze hier min of meer als was het chips! Gezonder kunnen ouders het niet wensen! Een van de reacties van de kinderen was trouwens hartverwarmend, toen ze in het voorbijgaan met een smulpaapgezicht tegen de ander zei hoe lekker ze de suikererwten vond. Fantastisch!  Ook van mensen die een dag eerder wat gekocht hadden en de groenten hadden gegeten was het alom lof. Wat kan je je als kweker nog meer wensen!? Ik heb de smaak te pakken en zal navragen of ik komende maand ook op de markt in Kragerø mag komen staan :-)


Komende week zullen de inmiddels aan alle eisen voldane groenten naar Oslo getransporteerd gaan worden om verkocht te worden. De boer zal maandag de klanten vragen wat en hoeveel men hebben wil. Spannend!!

Wat gaat de komende week nog meer brengen???

-