Sunday, 29 August 2010

(53) Kikkers

Het heeft even geduurd, maar daar waren ze dan ineens; kikkers op het land! In diverse soorten en maten.
Kleine springkikkers, maar ook hele grote! Daarnaast trage padden. Destijds in mijn kassen had ik erg veel padden, tot groot plezier van de neefjes en nichtjes, die ze opzochten. In mijn optiek is het hebben van kikkers in je kas of op je land, een teken van een gezond milieu! Mij hebben ze tenminste altijd verteld dat kikkers slecht gedijen in niet ideale omstandigheden.
Hoe dan ook, het is leuk om ze weer te zien, en ik weet zeker dat ze genoeg te eten hebben in mijn groetentuin! Kikkers heten in Norge: 'froske' :-)


Deze week weer voldoende ontwikkelingen met als gevolg dat de drukte weer is toegenomen. De eerder genoemde klant die 'groententassen' samenstelt, heb ik sinds deze week als klant, wat voor mijn afzet betere, en tevens noodzakelijke, stabiliteit betekent.
Daarnaast zal ik maandag naar Oslo gaan om ook daar zo'n stuk afzet te regelen bij een natuurwinkel en een 'groententas' bedrijf.

Voor groententeelt is het erg belangrijk dat er in een goede regelmaat geoogst wordt. Als je de te oogsten produkten laat hangen of staan, dan gaat of de kwaliteit achteruit, of de plant stopt met groeien. Bij de erwten bijvoorbeeld kon ik door onvoldoende afzet, niet regelmatig oogsten, waardoor de planten beladen met erwten hingen. De bloei stopte en ook uiteindelijk de groei. Niet goed dus, want dan heb je na een paar weken een stagnatie in je oogst. Op dit moment zijn alle planten van hun overbelading ontdaan en kan de groei hopelijk weer op gang komen voor een eindsprint richting de komende winterperiode. De peultjes gaan, omdat daarvan regelmatig werd geoogst, als een tierelier! de planten zijn inmiddels al hoger dan de stokken (2 mtr) waar de geleidedraden aan zitten, en hebben geen andere keus dan onderhevig aan de zwaartekacht, te gaan hangen. Voor het oogstwerk niet handig, maar ja... de kop uit een goed groeiende plant halen is ook weer zo wat! 

De snijbonen groeien ook erg hard, en moeten 2 a 3 keer per week geoogst worden, hetzelfde geldt voor de courgettes die je bijna kan zien groeien! De eerste broccoli zit er aan te komen, want de roosjes zijn in beeld. Ook is de mais gaan bloeien, maar of die het nog redden dit jaar? Over de tomaten had ik zo mijn twijfels, maar die beginnen nu te kleuren. Daarvan kan ik de komende week de eerste 'ballen' gaan oogsten.

De filmploeg die maandag op 'Holte' was, heeft inderdaad mij en de tuin gefilmd. Hedda Kise die mij interviewde is een doorgewinterde professional dus dat ging allemaal best goed! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat, maar zal nog even moeten wachten, want naar men zegt is het filmmateriaal ('Jenter på hjul') voor TV-seizoen 2011 bedoeld...

41 mm regen gevallen deze week, over diverse dagen verspreid. De nachten worden al behoorlijk koud (6 graden), maar dat schijnt normaal te zijn.

Het eerste slabed die ik niet kon volledig kon oogsten is prachtig doorgeschoten en het ziet er nu weer fleurig uit. Het wachten is op de bloei... sla heeft namelijk fraaie gele bloemen! 
   
-