Sunday, 5 September 2010

(54) Koning Winter!

Gisteren was het de vierde dag van september, en noteer ik de eerste nachtvorst in mijn woonplaats Bø... toen ik om half acht s'morgens de spullen in de auto zette, merkte ik dat de handgreep van de auto voorzien was van een vrij dikke laag ijs. Ook de voor- en zijruiten zaten dik in het ijs en er moest geschrapt worden. Heb me een ongeluk gezocht naar de ijskrabber, het is immers technisch nog steeds zomer!!! 
Het was in de omgeving van de tuin gelukkig een paar graden minder koud, dus er is voor zover ik zien kon nog niets bevroren! 


Op de Bondens Marked in Kragerø was ik weer van de partij en heb genoeg kunnen verkopen, maar helaas niet alles wat ik bij me had. Inschatten wat een klant gaat kopen is dan ook erg lastig, om niet te zeggen dat het onmogelijk is! Wel kan ik conclusies trekken dat bepaalde produkten totaal niet verkopen. Verse erwten is er zo een, die ziet men hier als peultjes (suikererwten) aan, en als ik de klant erop attent maak dat het 'gewone erwten' zijn kopen ze standaard de suikererwt... tja die moeten ook op zullen we maar denken. 

Sinds deze week heb ik ook het 'groententas' bedrijf in Oslo als klant! Aangezien zij een paar duizend klanten bedienen, is mijn afzet nu zo'n beetje wel rond zou ik denken! Een lastig element in het verhaal is wel dat de groenten uiterlijk op dinsdag 07:00 uur in Oslo moeten zijn. Dat betekent dat ik tot het eind van het seizoen in het weekend zal moeten oogsten en erg vroeg in de ochtend van de dinsdag moet vervoeren. Het zal wel even wennen zijn om drie uur in de ochtend mijn bed uit te moeten! Het vervoer moet ik trouwens zelf doen, omdat de boer zijn ritten op Oslo pas aan het eind van de week heeft; vers vlees voor het weekend. Das best logisch!

Wel heb ik de levering naar de groententas in Grimstad kunnen verleggen naar vrijdag, wat me gelukkig wat ruimte geeft in de oogst!

Erg liggen honderden gewassen wortelen op mij te wachten om gebost te worden, dus ik ga maar weer aan het werk...  toedeloe!

-