Sunday, 12 September 2010

(55) Nachtrijder

Afgelopen dinsdag vroeg uit de veren om de bestelling naar Oslo te rijden die aldaar om 7 uur moest zijn. Om drie uur ging de wekker... dat is vroeg... te vroeg! De boterhammen voor onderweg zaten al in de tas, dus het was een kwestie van even wakker worden en opfrissen. Bij zo'n eerste rit zijn er zoveel variabelen, dat je geen risico moet lopen qua tijd. Ondanks dat het een reistijd van drie uur is, zal je dan toch een veilige marge in moeten bouwen. iets voor half vier startte ik dan ook de auto, waarin ik de groenten de vorige avond reeds, koud vanuit de koelcel, had gezet.

Donkere wegen... het aantal bochten niet te tellen... toch zette ik er flink de vaart in, zonder het gevoel te hebben dat ik naar omstandigheden te hard reed. Op dit vroege tijdstip ben je zo goed als alleen op de weg, en is rijden met grootlicht een uitkomst. Dit geeft je zoveel zicht op de weg dat je er een goed en vooral veilig gevoel bij hebt. 
Om een uur of vijf pas begon er iets meer verkeer op de weg te komen en moest het grootlicht er af en toe af om tegenliggers niet te verblinden. Rond zessen werd het lichter in de lucht en kon ik meer van de omgeving zien. Het verkeer op de wegen bij Oslo werd drukker, maar niet zo druk dat er snelheid verminderd werd. Wel lachen was het zien van de lampenfabriek van 'Osram', waarvan de reclameverlichting deels kapot was. Niet echt reclame, jongens! Als je lampen maakt, moet het tijdig verwisselen van lampen toch geen probleem zijn zou je denken... tja...


Om half zeven kwam ik op het adres van mijn klant 'Kolonihagen' aan. Een luxe halfuur te vroeg, maar wel zo prettig!
De spullen (30 dozen) op een pallet gezet en naar de hal gereden waar de inpakkers al druk in de weer waren met andere groenten.
Missie geslaagd, en tijd om weer naar Drangedal te rijden!

In Skien maakte ik een tussenstop om wat inkopen te doen en winkels te bezoeken die ik nog niet kende.
Erg veel keus hebben ze in de winkels van deze stad, zoveel heb ik in NL nog nooit gezien. 'Jula' is zo'n zaak met diversiteit voor de professional, maar ook 'Biltema' die weer net andere dingen heeft, en véél dingen! Die twee winkels staan op mijn lijstje om eens vaker te bezoeken. 

Met de groenten gaat het goed, al heb ik wel de indruk dat niet alles meer zo snel groeit door de koudere etmaaltemperaturen. De kolen moeten allemaal nog gevormd gaan worden in de komende weken en de uien hebben op dit moment hooguit de omvang van een sjalot. Erg succesvol is de wortel, die lekker doorgroeit en wekelijks per vierkante meter een bos peen oplevert. Ook de suikererwt gaat goed en bloeit nog steeds! De vraag is op dit moment ook groter dan wat ik aan kan bieden, dus ik heb wat last van 'nee' verkopen...hahahahaha

Økologisk telen heeft er echter wel voor gezorgd dat ik de Chineesekool niet verkoop. De kool bevat naar mijn idee teveel beestjes, en ik schat in dat ook een doorgewinterde klant die aan EKO-produkt gewend is, dit niet fijn zal vinden. De erwten hebben inmiddels bijna allemaal een schimmelaantasting oplopen, en is een aflopende zaak. De overige kolen kampen ook met schadedieren en vooral van rupsen. De groenten zullen dus voor het koken eerst even een kwartiertje in een pan met water moeten liggen waaraan een schepje zout toegevoegd is. Een methode die ik van mijn ouders geleerd heb. Moeder: "bedankt!"
De schadedieren komen zo, door gebrek aan zuurstof, uit de groenten gekropen en kunnen makkelijk verwijderd worden. De larve van de wortelvlieg is een ander verhaal, die vreet zich gangen in de wortel of knol en die krijg je er pas uit als je de groenten panklaar maakt. Het is een kwestie van de knol kleiner maken tot je de gangetjes niet meer ziet. Effectieve methode, die iedereen ook bij aardappels toepast, denk ik.

Tot zover de les biologisch eten klaarmaken. :-)