Sunday, 26 September 2010

(58) Weer of geen weer!

Het was me het weekje weer wel...

Maandag was het ook op de tuin licht gaan vriezen. Ondanks dat het volgens mijn minimum-maximum thermometer maar 0,4 graden onder nul was geweest, kon ik op op het veld wel het nodige aan ijs zien. De boerenkool had een dunne laag ijs op de koppen; een echt winterplaatje! Iets minder fraai, om technische redenen, was het ijs dat op de sla lag. Ik moest die ochtend nog het een en ander oogsten voor mijn klant in Oslo. Uit betrouwbare bron (bedankt Hans!) had ik vernomen dat een licht bevroren krop sla nog goed te oogsten is, als je hem rustig laat ontdooien. Dus een paar uur gewacht... de koffie bij Henk smaakte prima, dus de wachttijd schoot wel op. Om half elf weer naar het land gereden alwaar het reeds acht graden was, en de sla er weer vochtig uitzag in plaats van massief. Het blijft wat op goed geluk werken om ontdooide sla te oogsten en te leveren, geeft toch een raar gevoel. Als het een paar graden meer had gevroren had het echt niet meer gekund. Een dag later kon ik aan de inmiddels gerecupereerde kroppen zien dat er slechts hier en daar een blaadje wat lichte schade vertoonde, verder helemaal ongeschonden. De ijsbergsla zag er minder goed uit, die heeft duidelijk niets met vorst ook al zou diens naam anders suggereren. De bovenste bladen waren donker groen, wat op vorstschade duidt. Nu haal je die bladen er toch af bij het oogsten dus dat geeft niet. De courgette heeft door de vorst 60% van zijn blad verloren; helemaal zwart gekleurd na een paar dagen. Dus daar zal nog weinig productie van komen.

De rest van de week bleef het zacht qua nachttemperatuur, van 5 tot 8 plusgraden. Overdag was het veelal niet warmer dan 9 graden, wat mij deed denken aan een motorvakantie die ik op 21 september 2000 ondernam... als Zuiderling heb je er geen benul van dat het tijdstip waarop in Nederland de herfst start, het voor Norge betekent dat het s'nachts gaat vriezen... Oef, wat was het toen koud op de motor! Maar de fantastische herfstkleuren, waren het meer dan waard!   


Er deze week voor gekozen de groenten overdag naar Oslo te transporteren, wat een stuk prettiger was dan rijden in het aardedonker! Ook is het niet hebben van een deadline (tot 17:00 te leveren) wel zo prettig! Dat ik hierdoor een werkdag moet missen is niet erg, want het werk ligt in deze tijd toch hoofdzakelijk bij oogsten en leveren. Het komt erop neer dat ik van donderdag t/m maandag werk, en dan heb ik dus dinsdag en woensdag min of meer weekend. Alles went!  
Op de weg naar Oslo weer wat leuks, nou ja leuk... gezien; je hebt hier langs de weg net als in Nederland wegrestauratie, maar omdat Norge niets heeft met Franse woorden noemen ze die 'Gatekjøkken' wat letterlijk vertaald 'De wegkeuken' betekent. En ook grappig is de naam van een dorpje waar ik op de route doorheen rijd; 'Svarstad' = 'Antwoordstad'... grappig toch? Nou ik vind het in ieder geval grappig...hahahha. Bij de VVV hebben ze vast last van grappenmakers die ze met lastige vragen komen zieken.

Op weg terug naar Drangedal was het weer gaan regenen, en flink ook! 'Aquaplaning' is hier in Norge geen onbekend fenomeen, omdat er veel spoorvorming is gecombineerd met hoogteverschillen. Het water loopt vaak in het spoor naar het laagste punt. Je rijdt dus feitelijk over een laag water die niet altijd even snel onder de banden vandaan kan komen, en de band dus los komt van het asfalt. Geen echt probleem als het maar even gebeurt, maar het was toch even een vreemde gewaarwording om de wielen te horen spinnen en weer grip krijgen. 

Bij het zien van het Noorse 'Rasfare' bord moet ik toch steeds een een strip van 'Kuifje' denken, waarschijnlijk omdat de actiestreepjes zoo grappig zijn. De Franse versie in vergelijking ermee zo saai!!! :-) 



Vrijdag was het tijdens het oogsten lekker in de regen, en ik liep zelfs te fluiten. Goede regenkleding aan en je merkt niet eens dat het weer niet ideaal is. Daarin kwam echter tegen vier uur verandering toen er ineens een wind uit het oosten kwam opzetten en de temperatuur daalde met 5 graden. De lichte regen veranderde tevens op dat moment in zware regenval. Ineens was het afzien geblazen! "gewoon doorgaan, die bonen moeten eraf!" prentte ik mezelf in. De groenten in de koelcel gezet, eigenlijk niet om te koelen maar om te drogen. Natte groenten verpakken werkt verrotting in de hand. Eerder had ik gezien dat de natte boerenkool na een dag in de koelcel er droog uitkwam. Prima werkende methode dus.
Zaterdag zag ik dat het vrijdag dus 40 mm geregend had, en was het land hier en daar weer knap drassig! De peen moest op sommige plaatsten dus uit de modder getrokken worden, een smeerboel tot gevolg!

-