Wednesday, 29 September 2010

(59) Werkloos

Vandaag was het dan zover, de tuin heeft de afgelopen twee nachten 3 minusgraden te verduren gehad. Gisteren had ik mezelf al vrijaf gegeven omdat er met bevroren groenten niets aan te vangen is. Vandaag zag ik dat alles overdekt was met een witte laag rijp/ijs, en omdat de zon inmiddels al zo laag staat, was daarin om 11:30 uur nog geen verandering in gekomen. 

De komende dagen blijft het boven nul en zal de tuin een trieste aanblik zijn van over het algemeen donkergroen of afvallend blad... zoals al eerder gesteld zat dit moment er aan te komen. Ik ben behoorlijk stoïcijns in dit soort dingen, maar het  is iets anders om te zeggen dat ik er vrolijk van word! Het onvermijdelijke kwam, toch ik had zo gehoopt dat dit pas eind oktober zou gebeuren! Wishful thinking, het mocht niet zo zijn! Feit is dat ik nu een volle maand bij het toch al korte seizoen op dien te tellen, en dan kom je op slechts vier maanden productief groenten verbouwen uit (juni t/m september).

Dit punt zal erg zwaar gaan wegen in het evaluatieproces! 


1930 (Bron: Beeldbank Zeeland)

Wintergroenten, die gaan natuurlijk gewoon door: bieten, wortelen, spruiten, boerenkool, prei. En mogelijk ook de andere 'sluitkool', al heb ik mij laten vertellen dat daar de groei dan wel uit is; oogsten kan, maar groeien is over. Laat ik maar gewoon afwachten wat er nog van komen gaat.

Sorry voor deze toch wel trieste mededeling op dit doorgaans positieve blog. Realiteit drukt nu eenmaal op de feiten.

-