Sunday, 10 October 2010

10-10-10 (61)

10 oktober in het jaar 2010! Als je me kent, weet je dat ik dol ben op dubbelnummers! 11:11 uur is er een die je van mij in mag lijsten....hahahaha
Wat die fascinatie met dubbelnummers precies is, ben ik nog niet achter. Daar zal ik tzt wel een artikel over schrijven op mijn 'Waaromblog'


Ik realiseerde me deze week dat ik vorige week precies een halfjaar in Norge woonachtig ben! Wat vliegt de tijd en wat is er veel gebeurd! Bergen en dalen, maar over het algemeen een succesvolle periode! En voor de mensen die zich afvragen of ik alsnog terug naar NL verhuis... echt niet...hahahhaha! Ik voel me hier helemaal thuis, bijna eng zoals alles me zo vertrouwd is. "je hebt de winter nog niet meegemaakt", ach... zal dat mijn gevoel negatief beïnvloeden? Het zou me verbazen!

De afgelopen week heeft het flink geregend (140 mm), meer dan men gewend is en ook is het behoorlijk guur geweest! Voor Drangedal is een dergelijke 'Nederlandse' herfst ongewoon. Doorgaans beleeft men hier een heerlijk zachte oktobermaand. Laten we hopen dat de komende tijd dan maar een goedmakertje zal zijn. De Noren zijn trouwens nog erger met het weer bezig dan Hollanders, echt waar! :-)

Door de lage etmaaltemperaturen groeit het allemaal wat trager nu. Ook al is het met pieken 15 graden op de dag, maar 3 graden in de nacht, zal een plant minder snel groeien dan bij 12 graden op de dag en 10 in de nacht. Voor een plant opgewarmd is ben je namelijk weer uren verder. Het oogstwerk kan ik op dit moment makkelijk in een paar dagen redden; het is nog wel genoeg om het transport naar Oslo rendabel te maken. Ondanks dat de sla vrijwel ongeschonden uit de vorst kwam, is de groei nu tot nul gereduceerd en lever ik ze deze week waarschijnlijk voor het laatst aan de klant. 

De overige tijd wordt gevuld met koffie drinken bij Henk, en ik ben alvast de tuin aan het opruimen. De bonenstaken schoonmaken en droogleggen, de gespannen touwen uit het loof halen, enz. Ook ben ik gestart met het registreren van de ervaringen met de diverse groenten; elk gewas heeft een eigen verhaal te vertellen en dat zet ik allemaal zwart op wit. Waarschijnlijk plaats ik de bevindingen op mijn site, zodat ook anderen er iets aan hebben. Vertalen naar het Noors, gaat me even te ver, maar wie weet komt dat ook nog!

Nu ik het toch over 'Noors' heb; deze week weer begonnen met een stukje zelfstudie middels de gratis 'Teach2000' applicatie. Erg handige tool die je zelf met info kan vullen! bijv. 'å høste=oogsten'. Hierna kan je de app. jou laten overhoren door te komen met de vraag: "oogsten", en moet je in het Noors het antwoord intypen. Of als je nog niet zo bedreven bent; kiezen uit een lijst met meerkeuze antwoorden. Een echte aanrader voor iedereen die een taal wil leren! Voor de uitspraak zal je andere middelen moeten gebruiken, want dat gaat hier niet zo makkelijk mee. Op internet kan je ook al wat taalbestandjes downloaden om mee te starten. Zelf heb ik op dit moment een lijst met bijna 2000 woorden/zinnen die ik gebruik, die ik gisteren nog even doorgespit heb en verbeterd. Met mijn huidige taalkennis zag ik dat heel wat dingen niet helemaal juist vertaald waren! Tja... dat heb je met huisvlijt :-)   

-