Sunday, 3 October 2010

(60) Pepernoten!

Het begint nu al... dat gevoel wat veel emigranten hebben. Ik moest namelijk gisteren ineens denken aan 'pepernoten'!
Die zijn ongetwijfeld al weer volop in de Nederlandse winkels te verkrijgen. Uff.... die hebben ze hier dus niet... 
Er is een tijd geweest dat ik bij de Makro zonder blikken of blozen zakken met 20 kilo pepernoten kocht....hahahhaha... lekker! 

Zoals gezegd is er een periode van vorst over de groenten gegaan. Erg goed voor de boerenkool en de spruiten trouwens!
Van de eerste zal ik morgen 43 kilo naar Oslo brengen. Wie heeft ooit gemeend dat de Noren geen boerenkool eten?!

(Pepernoten...uh... Boerenkool in zakken, klaar voor verpakken in 250 gram zakjes)

Op de tuin is er nu gegarandeerd schaduw tot het middaguur, wat het ontdooien niet ten goede komt. Hoewel... ik heb deze week het ontdooien van bepaalde groenten kunnen aanschouwen, en het zou wel eens kunnen zijn dat het ontbreken van zonneschijn de groenten beter laat ontdooien; geleidelijker. Ik heb het dan hoofdzakelijk over de sla, die na vier keer bevroren geweest te zijn, nog steeds geen noemenswaardige schade laat zien! 
Ook de broccoli lijkt er niets aan overgehouden te hebben. De roosjes die ik na de vorst oogstte en in de koelkast legde, zien er nog even fris uit als voorheen! Is dat gewoon of bijzonder? Ik heb te weinig vollegrondservaring om die dingen te weten. Zoals hoe het loof van de peen zich houdt na zo'n periode van kou. Welnu; prima! Even fris groen als eerder, en dat had ik toch eerlijk gezegd niet verwacht. Natuurlijk is het zo dat een aantal groeten onomkeerbaar schade opgelopen hebben; courgette, tomaten, bonen en mais. Daarvan zal niet meer geoogst kunnen worden.
Bij het nalopen van de schade was het erg leuk om te zien dat de suikererwten nog weer bloeien... bizar! Het gewas kan dus blijkbaar wel wat vorst hebben. Het wordt allemaal genoteerd in het logboek met ervaringen. 

Sinds deze week een communicatiemiddel erbij, die ik al wel kende maar er nooit iets mee deed. "heb jij geen 'Skype' dan?" hoorde ik vaak.
Ja nu dus wel :-) En ik moet zeggen dat het een prima medium is, zeker als je nagaat dat het gratis is! Voor mijn als Hollander toch niet onbelangrijk...
Voor de mensen die Skype niet kennen; hiermee kan je via het internet in beeld, spraak of uitsluitend tekst communiceren. Beeld is leuk maar geen noodzaak. Het enige wat je nodig hebt is een computer met een microfoon en luidsprekers. Als je een webcamera hebt, wordt het een beeldtelefoon! Had ik al gezegd dat het gratis is? ;-)

Toen ik donderdag naar mijn werk reed kwam er een auto met oranje zwaailichten mij tegemoet. Deze reed zo ongeveer midden op de weg en de ruimte die hij me liet was dus minimaal. Het was regenachtig en in een glimp zag ik dat er tussen de zwaailampen een bord te 'zien' was 'Bred Transport'... Het kwartje viel niet, ook niet toen hij mij met groot licht probeerde te waarschuwen. Het enige wat ik dacht was "wat een aso zeg, wat wil hij hier nu mee bereiken?!" Uff.... komt daar ineens een vrachtwagen met een brede lading me tegemoet!!! Ik was nog net op tijd om voor de wegversmalling te stoppen en zo ver mogelijk aan de kant te gaan staan. Ineens legde ik de link tussen het in het midden rijden van de auto met zwaarlampen, en het bord 'Bred Transport'!  

Op de cursusovond 'Gamle Ost' (oude kaas) geproefd! De lerares had ons verteld over de speciale smaak en dat het bij Noren niet echt geliefd is. Oude Noren zien het als een middel om gezond te blijven, en heeft het voor hen de status van natuurmedicijn. De smaak was helemaal niet verkeerd! Het heeft wel iets bekends, ergens in de verte zitten er smaakovereenkomsten met de Hollandse oude kaas. Deze Gamle Ost zit trouwens in een kuipje en is dus een smeerkaas. Of ik het ook daadwerkelijk ga kopen.... neuh... denk ut nie! 
Wat ik wel na introductie op de 'norskkurs' ben gaan kopen is 'Kvikk Lunsj' ...een versie van 'Kitkat' chokolade, en net zo lekker!


Deze reep wordt traditioneel meegenomen als men een stukje gaat wandelen. Vrij vertaald heet het dan ook 'snelle lunch'. Zonder introductie was ik dit product waarschijnlijk nooit gaan kopen; de verpakking is met zijn vreemde kleuren niet echt aanlokkelijk! Had dan in ieder geval de nationale kleuren van Norge genomen, of zelfs de vlag als verpakking had beter gewerkt dan dit... maar goed. Smakelijk!


-