Sunday, 17 October 2010

(62) De Toerist Uithangen...

Vorige week zondag was het prachtig weer in Drangedal en omgeving, dus het tijd voor een 'herfstrit'!

Aan de stofhoes die over de motor lag, kon ik zien dat het al weer even geleden was dat ik een stukje ging rijden. Zoals verwacht startte de machine meteen en kon deze de schuur uitgereden worden. Het beloofde een mooie rit te worden want de afgelopen week waren de herfstkleuren op zijn mooist, beter kon ik het mij niet wensen! 
Blijft trouwens opmerkelijk anders dan in NL om hier een motorrit te starten: op de bijvoorbeeld 150 kilometer die ik dan meestal rij, kom ik geen enkel verkeerslicht tegen, slechts enkele beduidende kruisingen. Geen drukke stad waar ik eerst doorheen moet, geen stukken snelweg, slechts overweldigende natuur! Volop genieten, direct vanaf de eerste meters die de motorfiets aflegt! 

Door de drukte met de groententuin is er helaas weinig tijd om lekker met de motor te toeren, en in begon mij af te vragen of het hebben van de motor wel zoveel rendement heeft. Een probleem waar veel motorrijders mee kampen, maar hier is het nog iets extremer omdat het toerseizoen zo kort is. In januari zat ik in NL nog wel eens op de 'fiets' als de zon scheen en de temperatuur rond de nul ging. Heerlijk vind ik dat!
Of ik dat hier in januari ook kan doen? Waarschijnlijk ligt er dan zoveel sneeuw dat het niet verantwoord is. En de temperatuur is dan ongetwijfeld rond de 10 minusgraden. Uff!

Maar goed, de herfstrit, daar ging het over!
Oh,oh,oh... wat was het mooi! zie hier voor de foto's die ik onderweg nam! 
vanaf mijn huis zeven kilometer richting het plaatsje 'Grova' en daar rechtsaf richting 'Fjågesund'; inderdaad dat steile weggetje waar ik eerder over schreef! Prachtig!
Het stuk over de top betreft een smalle weg met inhammen voor het passeren van auto's en vrachtwagens. Ideale stopplaatsen voor ondergetekende dus! Remmen.... op de inham stoppen... en hup, weer een paar foto's geschoten! Of om gewoon even van het uitzicht te genieten!


Op de hele route heb ik met een troeristengangetje gereden (60 km/u), wat ook makkelijk kon, want de Honda heeft nog een NL-kenteken :-)
Als er weer een Noor achter me ging plakken gaf ik een teken dat hij op een recht stuk voorbij kon en liet vervolgens mijn gas los. Werkt altijd!

Eenmaal in 'Fjågesund' is het uitzicht zó fraai! Het ligt in een fjord met een vrij vlak dal, en het wordt omringd door bergen van bijna 1000 meter... het geeft je het gevoel héél klein te zijn. 


Verder op de route een T-splitsing bij het plaatsje 'Kviteseid'. De weg die linksaf de berg opgaat heeft een aantal haarspeldbochten en ligt aan de schaduwzijde van de berg. Dat was flink te merken, want de temperatuur daalde behoorlijk! Ik denk dat het er niet warmer dan een graad of drie was. Eenmaal over de top werd het zwarte leer weer beschenen door een stralende zon, en werd het weer behaaglijker. Bij Vrådal een niet geasfalteerd landweggetje opgereden om aldaar op het gemak van de natuur te kunnen genieten (en foto's maken!). 

Daarna de weg terug naar Tørdal.

Conclusie die ik onderweg trok was dat het hebben van een motor door dit soort ritten bepaald wordt. Ook al zijn het maar een paar ritten per jaar, ze zorgen ervoor dat het hebben van een motor in dit prachtige land het meer dan waard is!

-