Sunday, 17 October 2010

(63) De Laatste Lootjes

Het wordt allemaal minder nu; de hoeveelheid groenten, het aantal graden op de thermometer, de benutbare uren van de dag...
Hoewel... minder groenten... juist deze week heb ik twee van de wintergroenten voor het eerst mogen oogsten; prei en schorseneren, of andersom als je Drs P. mag geloven....hahahahaha
De prei is niet zo groot als ik had gehoopt, maar ik heb nog maar weinig tijd om ze uit de grond te halen. Binnen drie weken verwacht ik dat de vorst in de grond zal zitten, en dan krijg je het oogsten niet meer voor elkaar! De schorseneren zijn trouwens best goed aan de maat; ik groef/graafde (doorstrepen wat niet juist is, mij verdiepen in de NL-taal doe ik niet meer....hahahaha) een wortel op van 35 cm!!! "Sodeju, die is groot!" dacht ik. Mensen die deze groenten in hun moestuin hebben gehad weten hoe lastig je die wortels ongeschonden uit de grond krijgt. Het komt erop neer dat je flink diep moet graven! Uff! Gelukkig kocht ik een week geleden bij Jula.no een goede rooivork, dus het graven is doenbaar. Meteen dacht ik over volgend jaar, dat op dat plantbed een diepwortelende groenten kan komen te staan, omdat de grond nu zo diep losgemaakt wordt.

De zomerwortelen groeien niet meer zo hard, maar heb er nog wel veel van staan. Ook die moeten binnen nu en drie weken uit de grond. Mazzel trouwens dat mijn klant ook zakjes met kleine worteltjes wil afnemen. Ze zijn net even groter dan wat je in de potjes van HAK aantreft. Bijkomend voordeel is dat ik deze niet dagvers hoef te oogsten, wat bij de bospeen wel het geval is.


De meirapen worden de komende weken ook allemaal gerooid en in de kelder onder het huis (4x3) opgeslagen in kratten.       

De spruiten beginnen nu spruitjes te leveren; 7 kilo van 200 m2 is niet veel maar een voorzichtig begin! Nu kan ik die ook nog oogsten als het vriest en sneeuw ligt, dus dat komt wel goed. Hetzelfde geldt voor de boerenkool, die bij staat te komen van de aanslag die ik er een paar weken geleden op deed.

De sla zal ik na de oogst van deze week (70 stk) toch echt niet meer moeten leveren; ondanks dat de vorstschade beperkt blijft tot een bruin randje hier en daar, is het niet goed voor de houdbaarheid. Nu is sla sowieso niet bedoeld om te bewaren, dus na drie dagen moet het gewoon in de schaal gehakt worden. Hoedanook heeft het mij bijzonder verbaasd dat de sla ondanks diverse nachten van drie minusgraden steeds weer zo goed ontdooide. De bladen van de courgette waren na de eerste nachtvorst al doorzichtig en de volgende dag 'zwart'! Hetzelfde zag ik bij de tomaten en de bonen.

De afgelopen twee nachten waren in Tørdal aan de frisse kant met 6 a 7 minusgraden, en overdag steeg het kwik tot een zelfde hoeveelheid in de pluss.

(ochtendgloren in Bø)
 
Langzamerhand wordt het tijd om dit proefjaar te gaan evalueren.
Gegevens bij elkaar zetten, de boel rondrekenen en uiteindelijk de conclusie...

Word vervolgd!