Sunday, 31 October 2010

(65) Het Weerbericht

Qua weer was het een rare week! Eerst was alles met een sneeuwdeken bedekt, en vroor het in de nachten nog -8 graden. Overdag had ik een klein 'venster' waarbinnen ik het een en ander kon oogsten. De boerenkoolbladen ontdooide op de dag en terwijl ik bezig was met de oogst voelde ik om een uur of vijf dat ze ineens weer bevroren... rare gewaarwording!
De regen die voorspeld was, kwam en heeft er in een paar dagen voor gezorgd dat de sneeuw voor het grootste deel verdween, en de grond weer wat temperatuur kreeg. Gevolg van al dat vocht in de lucht is wel dat het er wat mistig van werd. Een dag nadat het zo koud was geweest kon ik al weer knollen en wortels uit de grond trekken. Dit had ik gehoopt, maar niet verwacht!
Een nacht later bevroor de gevallen regen en was het land een glijbaan, ook de wegen waren niet overal even betrouwbaar. Gisteren was het met +10 graden... bijna zomer! :-)


Zoals gezegd heb ik deze week toch nog het een en ander, wat echt uit de grond moest voor de volgende vorstperiode begint, kunnen rooien. Er staan nu alleen nog een paar bedden met plant-uitjes voor volgend jaar die eruit moeten, maar dat is hooguit een halve dag werk. Daarna is heb ik alleen de wintergroenten; prei,boerenkool en spruiten nog staan, die ik dan geleidelijk kan oogsten als ze een beetje willen groeien. Nu het deze week wat warmer werd gaat het mogelijk wat sneller?


In de bedrijfsruimte die ik tot nu toe gebruikte was het te koud geworden om de groenten op te slaan (rond het vriespunt) en voor het verpakken was het al helemaal niks, want het vroor er een paar graden! Brrrr...
Ik kam toen op het idee om de kelder onder het huis (waar de uitjes staan) te gaan gebruiken als werkruimte annex tijdelijke opslag. Dit bleek een prima oplossing! Terwijl ik er werk gaat de ventilator die de uien moet drogen even op 'verwarmen' zodat er een win-win situatie ontstaat, de uien drogen sneller, en de werktemperatuur wordt iets beter (7-8 graden). Zonder verwarming is het in de kelder trouwens +6, dit ondanks dat het buiten dus -8 werd. Kelders zijn wat temperatuur betreft vrij constant, dus ideaal voor opslag en werkruimte bij vorst. Hoeveel er bijverwarmd zal moeten worden in de komende winter, moet ik nog gaan zien. Bijkomend voordeel is dat de leidingen die er lopen niet zullen bevriezen! Wel een beetje jammer is dat ook de muizen deze kelder gebruiken en dmv mijn groenten een maaltijd voorgeschoteld krijgen. De spruitjes en worteltjes gaan erin als koek! Ik zal dus mogelijk toch al eerder een kat in huis moeten halen, tenzij ik muizenvallen zet. 


Vorige week de wielen van de Caddy vervangen, maar ik ben een beetje een domoor. Ik zag bij het verwisselen op de velgen afkortingen met viltstift geschreven; VF, HF, VB, HB... dat is uiteraard de afkorting in Norsk! En mij niet onbekend; Venstre Front = Links Voor, en Høyre Bak = Rechts Achter. Aldus in die volgorde gemonteerd, makkelijk zat! "Nee fout, Piet!", "Nooit klakkeloos vertrouwen in dit soort dingen hebben!", "Altijd ff dubbelchecken!"... Jaja tis al goed! 
Aan het stuurwiel kon ik deze week merken dat de wielen niet lekker in balans draaiden (trillen van het stuurwiel). Nu kan dat altijd wel, en lost een uitbalanseersessie dat wel op.       
Omdat ik toch banden zonder spijkers wilde, ben ik op internet gaan snuffelen, en kwam er een filmpje tegen over verwisselen van wielen. "let op de pijlen op de band die de looprichting aangeven"... "Oeps!" dacht ik... En toen ik de volgende dag keek, zag ik dat de voorbanden verkeerdom liepen, het trillende stuur was dus niet zo vreemd. De dingen verwisseld, en euvel verholpen!

-