Wednesday, 3 November 2010

(66) Opmerkelijk Verkeer

Ik probeer al een tijdje het een en ander over het verkeer in Norge in mijn wekelijkse artikel te zetten, maar kom er steeds weer achter dat het artikel dan te lang zou worden. Dus dan maar een 'special' met verkeer als onderwerp.

Als redelijk 'nieuwkomer' in dit land zijn mij een aantal dingen opgevallen, en dat zijn veelal positieve dingen! Bewijs dat het anders kan en ook beter, dan in het mij oh zo bekende Nederland.

Laat ik met een negatief element beginnen; het bumperkleven... Ja ook dat bestaat hier, en soms denk ik dat ze het hier hebben uitgevonden! Lokale wegen zoals hier in Drangedal en omgeving, zijn wegen met een baan en tegemoetkomend verkeer. Daarnaast zijn de plekken waar je veilig in kan halen vaak erg dun bezaaid. Wat doet de Noor, die gaat op je bumper hangen tot het punt van inhalen dan eindelijk daar is. Irritant, maar vanuit het oogpunt van degene die vindt dat het niet opschiet, nog wel te begrijpen. Aan de andere kant heb je figuren die op je bumper hangen en dit blijven doen op het moment dat het inhalen makkelijk had gekund! Wat bezield hen? Ik denk dan "Of je gaat er voorbij, Of je houdt afstand!"...  

In heel Drangedal is er trouwens geen verkeerslicht te bekennen, dat voorop gemeld :-) Verkeerslichten die je in de stad vindt zijn voorzien van het systeem dat van rood, naar oranje, naar groen springt. De mensen die wel eens over de NL-grens komen weten hoe prettig dit werkt. Je wordt door het verspringen naar oranje al alert gemaakt, zodat het groen nooit als een verrassing komt. Ook zijn de verkeerslichten hier voor de kruising en tevens aan de overkant ervan geplaatst. Dit maakt dat de afstand tot het verkeerslicht korter is en je hem altijd kunt zien. Ook is nekpijn hier ook niet gebruikelijk want de lichten staan vaak op een paal in plaats van hangend boven het asfalt...


Invoegstroken hebben hier doorgaans dezelfde rechten als de hoofdbaan, met de regel dat degene die het eerste komt de meeste rechten op de baan heeft. Klinkt mogelijk ingewikkeld? Ff uitleggen dan: in Norge heb je vaak op de snelweg twee gelijkwaardige wegen die samenvoegen tot één rijstrook. De weg wordt op een bepaald moment breeder en vervolgens smaller tot het moment dat de twee stroken tot een zijn verworden, en er geritst moet zijn. Dat systeem werkt als een tierelier! Je krijgt echt het idee dat iedereen respect voor de ander heeft en er ontstaat nooit een situatie van de ander het niet gunnen! er wordt al bij voorbaat gas teruggenomen, of naar de linker baan gegaan. Echt helemaal TOP!

Daarop inhakend is het gebruik van de rijstroken op de snelwegen hier. De E18 heeft bij Oslo 3 rijstroken en daarvan worden buiten de spits eigenlijk maar twee gebruikt... Je rijdt dus op de middelste baan. De meest rechterbaan is in de praktijk bestemd voor in- en uitvoegend verkeer. In het begin was ik uit gewoonte steeds naar de rechter strook gegaan, maar kwam er al snel achter dat de Noren nog zo dom niet zijn om op de middelste strook te blijven. Het invoegende verkeer heeft zo optimaal ruimte om aan het verkeer deel te gaan nemen en er wordt ook minder vaak op de rem getrapt vanwege iemand die de snelheid nog niet heeft. De rechter strook lijkt dus eigenlijk een parallelle weg te zijn, een idee die in NL ook al vaak ter sprakke is gekomen. 

De tolpoorten, om de gebruiker van de weg mee te laten betalen aan de kosten die voor de aanleg van de weg zijn gemaakt, zijn hier doodnormaal! Wil je door kunnen rijden in plaats van ter plaatse betalen bij een slagboom, dan kan je een 'Auto Pass' aanschaffen en krijg je nog korting ook. Elke keer dat je onder de sensor doorrijdt, wordt er een bedrag in rekening gebracht. Dat bedrag varieer van 15-30 kronen voor een personenauto. Nee, zeker niet goedkoop, maar het hoort er allemaal bij! En als het niet als 'tol' betaald moet worden dan zal het wel via de belasting geheven worden. 


Het land heeft uiteraard veel bergen en daardoor ook veel tunnels, kilometers lange tunnels! Onder Oslo is een heel netwerk van die dingen aangelegd, en daar dan niet om door bergen heen te gaan maar gewoon om de stad te ontzien qua verkeer. 
De langste tunnel in Norge is 24,5 kilometer lang (de langste wegtunnel ter wereld)! Kan je het je voorstellen dat er in Nederland een ononderbroken tunnel zou worden aangelegd van Den Haag naar Rotterdam?


Als laatste een hele mooie voor motorminnenden: hier wordt de motorrijder ontzien. Ze betalen nergens tolgeld, en mogen op de taxi/busbaan rijden. Een betere promotie voor het bevorderen van motorrijden kan je niet hebben!

-