Sunday, 7 November 2010

(67) Uitverkoop!

Gisteren heb ik de knoop met een ijsbijl doorgehakt; de groententuin is voor dit seizoen gesloten!

Vrijdag nog een poging gewaagd om het een en ander te oogsten, maar om voor 7 kilo spruiten een uur of twee op bevroren grond in dus ijskoude omstandigheden op de knieën te liggen... is best veel gevraagd! Daarnaast groeit de boerenkool ook nauwelijks meer, zodat daar per week hooguit een kilo of vier van te oogsten zal zijn. Te weinig om het groententransport rendabel te maken. Komende week gaat dus het  laatste geleverd worden, en is de rest voor 'eigen eet' en op bestelling voor lokale klanten.
De prei zal waarschijnlijk dit jaar niet meer te oogsten zijn, want de vorst zal nu echt niet meer uit de grond verdwijnen denk ik. Van de uien zitten ook nog een aantal bedden in de grond, best jammer dat ik die niet voor de vorst kon rooien. Over een paar dagen zal het ook weer gaan sneeuwen en de nachttemperatuur zakt naar zeven minusgraden.


Na twee weken met piggdekk (spijkerbanden) rond te hebben gereden ben ik maandag toch overgestapt op piggfri vinterdekk (gewone winterbanden). De rijeigenschappen van de auto werden door de banden behoorlijk negatief beïnvloed vond ik. Ik heb er niet echt verstand van maar de spijkers waren duidelijk niet in nieuwstaat, diverse waren eruit, en andere waren rondgesleten. Ook het geluid die de banden maken is niet prettig, en dat geluid wordt bij remmen alleen maar opvallender. Nee, weg ermee! En zeker ook omdat ik binnenkort naar NL zal reizen, prefereer ik normale winterbanden die mij genoeg vertrouwen geven.

In de kelder waar ik de uien bewaar heb ik maandag twee muizenvallen gezet met pindakaas als lokmiddel.
ZO! Dat werkt goed! Beetje jammer voor de muizen, maar de eerste ochtend na het plaatsen trof ik in de twee vallen al een dode muis aan.
De volgende ochtend weer twee, de dag erna een, en vervolgens twee dagen; geen. Familie muis uitgemoord...
Gisteren geritsel in de gangkast... val gezet, en kassa! 6 : 0 voor de pindakaas!

Vrijdag een gesprek gehad over werk in de wintermaanden. Ik kan voor twee dagen in de week in de slachterij werken, alwaar ik de geslachte kippen aan haken mag hangen en door een bad met water mag halen... Ik heb geen vooroordeel, maar ik weet vrijwel zeker dat ik hier niet vrolijk van ga worden! De boer gaat nog navragen of ik mogelijk bij het ski-senter een job kan krijgen. Help je mij hopen?

In Norge hebben ze in deze tijd traditioneel 'Pepperkaker'... in de winkel liggen. Bruine koekjes in de vorm van bijvoorbeeld een hart. Lekker! En het is gewoon speculaas!


Toen ik maandag in de winkel van Europris was trof ik veel kerstartikelen aan... fraaie beelden van 'Julenissen' (De Kerstman), of andere winterse taferelen. Ik kon het bijna niet laten om een mooi beeld van 'Nissen' te kopen! Nergens in deze winkel een associatie met de geboorte van Christus te bekennen! De kerstman is hier duidelijk de baas!

-