Saturday, 27 November 2010

(69) Home Sweet Home!

Zo, de vakantie van 2010 zit er weer op!
Hoewel... ik heb nog geen vooruitzicht op werk, dus voorlopig kan ik het nog rustig aan blijven doen.

Leuk om de familie weer gezien te hebben, hoewel het leek alsof ik ze nog niet zo lang geleden nog had gezien. Tijd is en blijft een ongrijpbaar fenomeen. Bestaande en nieuwe kennissen bezocht, wat eveneens 'supert' was! Hier en daar kreeg ik ook wat dingen mee voor thuis, waar ik erg blij mee ben!
Het deel van inkopen doen was ook zo gebeurd. Ik had zo bij elkaar iets van 5 vouwkratten vol met levensmiddelen bij me voor export naar Drangedal! Dat lijkt veel maar dat valt reuze mee. Laat ik in ieder geval hopen dat ik er, afhankelijk van de houdbaarheidsdatum, een half jaar mee vooruit kan.

Belangrijkste inkoop is denk ik toch wel de startset om bier te gaan maken! Bij de 'Brouwmarkt.nl' in Almere heb ik die gekocht en moest toch nog een week wachten voor ik ermee aan de slag kon. Op dit moment staat er een emmer met brouwsel in de woonkamer te gisten, en als het goed is kan ik dat na een week in flessen doen. Nu denk je misschien dat het bier al klaar is als het in de fles zit, maar dat is niet zo. In de fles moet het bier met een schepje suiker erbij 'vergisten' en dat duurt zes tot acht weken! Bier brouwen is een hobby waarbij het veelal op geduld aankomt! Ik moet denken aan die reclame van vroeger van 'Enka' zemen; "die gaan zó lang mee... maand... na maand.... na maand...." En op dat moment had de glazenwasser een baard.... hahahahaha 


Nederland, tja wat kan ik erover zeggen?
Het is nooit echt liefde geweest tussen ons, dus ik had ook niet verwacht dat het nu wél een onderbuikgevoel zou genereren.
In de auto bedacht ik mij het volgende: "Ik had het glas reeds leeggedronken, en uit gewoonte pakte ik het op om het na een tijdje weer neer te zetten.", "met de herinnering aan de inhoud van het glas, maar op is op!". Conclusie: thuis voel ik me er niet meer!

Wat me zo al opviel:
- De zwart-witte koeien... die zijn echt typisch Hollands hoor! Ik moest echt even grinniken toen ik ze zag :-)
- en de idiote treintjes van auto's op de linkerrijstrook van de snelweg. Het lijkt wel of het energie bespaart als je zo dicht op de bumper van je voorganger gaat rijden. Wielrenners doen dat ook wel! Beetje jammer dat het zo gevaarlijk is, anders was er iets voor te zeggen!
- Als je op een dijk in Groningen gaat staan, kan je als je op je tenen gaat staan de Euromast al bijna zien... zo vlak is dit lage land! :-)
- Voor iemand die uit een land komt waar de natuur de baas is: waar je ook kijkt, er lijkt geen stuk te bestaan waar je geen invloed van mensenhanden ziet. Bijna elke vierkante meter is bebouwd, gecultiveerd, platgemaakt of juist opgehoogd.
- Waterkoud! Ik heb me een kou gehad daar in het zuiden! Brrrrr.... Vanmiddag liep ik hier n Bø naar de brievenbus en nam niet eens de moeite mijn bodywarmer dicht te doen bij -7 graden notabene! In NL wist ik bij +5 graden niet hoe snel ik de rits van mijn jas moest pakken! Ik dacht bijna dat ik me aanstelde, maar het is echt waar dat het hier in Tørdal prettiger aanvoelt, ondanks dat het veel kouder is.


Op de heenreis heb ik een variatie op de route gemaakt. Normaal ging ik via Zweden en Denemarken, naar Duitsland over het tweetal tolbruggen, nu heb ik daarvoor in de plaats twee veerdiensten genomen. Dit was prettiger dan ik mij had voorgesteld! Ook is het wel zo fijn dat je dan 150 kilometer minder in de auto hoeft te zitten. Daarmee wordt de totale afstand dus niet 1680 km maar 1530 km. Klein nadeel; omdat een boot nu eenmaal niet zo snel is, neemt de reistijd wel iets toe. Dat gaf niets, want ik had me sowieso voorgenomen de reis in twee dagen te doen. Op de heenreis heb ik bij wijze van experiment achter in de auto geslapen, wat op zich prima ging, maar het is er al te koud voor. In de zomer is het goed te doen! Op de terugreis dus een hotel bij 'Puttgarden' genomen. Waar je in deze tijd van het jaar ook rekening mee moet houden is dat het zo kort licht is. Als je niet van rijden in het donker houdt (mijn hobby is het niet!) is de nacht behoorlijk lang! Om 18:00 uur kwam ik bij het hotel aan en dan heb je nog een lekkere ontspannen avond voor de boeg en tevens een warme douche! En wat dacht je van een ontbijtje in de ochtend? met een paar koppen koffie...? Lijkt me ook niet verkeerd!

Deze alternatieve route valt met totaal 50 euro (tur-retur) iets duurder uit, maar omdat je tevens een paar extra rustmomenten ervoor terugkrijgt, zie ik hem zeker als aanrader!


Op de TV had ik Erwin Krol al horen stellen dat de sneeuwgrens al aardig laag was gekomen en inderdaad was het in Duitsland al behoorijk wit hier en daar. Eenmaal van de boot in Denemarken sneeuwde het ook een beetje. Vanaf dat moment was het echt overal wit in de omgeving. Het asfalt was gelukkig nog zwart, maar in Zweden werd ook dat door een sneeuwbui wit. Hoe verder ik Noorderlijk kwam hoe kouder het werd en de weg ook droger/schoner.

Douane... ze hadden op de [E6] een fuik gezet en ik zat erin... en wat denk je? Klokslag 16:00 uur kreeg iedereen het sein van doorrijden.... 'er is een tijd van werken en een tijd van afsluiten' zullen ze gedacht hebben.... hahahaha Nu had ik alleen acht liter bier teveel bij me dus dat had ik hooguit af mogen rekenen. 16:00 is trouwens het tijdstip waarop in Norge (bijna) iedereen naar huis gaat.

Toen ik van de boot in Horten afreed was het donker, wat niet hinderde want de [E18] is goed verlicht. In Drangedal doet men echter serieus aan energiebesparing, want daar is het zoals eerder gemeld; aardedonker s'nachts!!! En omdat Drangedal beroemd is om zijn sneeuwpak, hier op de wegen rijsporen tussen de sneeuwranden. Winterbanden of geen winterbanden; voor mijn eerste Scandinavische winter is het toch echt aftasten geblazen, dus reed ik rustig (70 km/uur) en vooral voorzichtig. Op deze donkere wegen kom je dan wel weer Noren tegen die vinden dat 70 km/uur te langzaam is... (welkom thuis!)
Zoals je wellicht weet zijn de plekken waar je in kan halen dun bezaaid dus gaat men fijn met, in mijn ogen te groot licht, op mijn bumper hangen. Verkeersdeelnemers zijn overal het zelfde, dat blijk maar weer. Jammer is wel dat in een ontspannen land als dit, er toch zoveel ongeduld blijkt te zijn. We hebben het maar te nemen zoals het is!

Eenmaal thuis: "Een warm ontvangst" uh maar niet heus.... ik had gehoopt dat door de 4 verwarmingselementen op 200 watt mee te laten lopen, de temperatuur boven de 10 graden zou blijven. Ik kwam dus binnen in een woonkamer van +5 graden....brrrrrr en in de gang was het nog iets kouder! (Maar wel boven nul.)
Voor je dat allemaal weer op 20 gr hebt, ben je 24 uur verder. Gisteren scheen de zon en was het buiten -9 graden (in de nacht -12)
De kachel moet in die situatie wel gestookt blijven anders duikelt het zo weer naar beneden.
Van mijn buren had ik al wel gehoord dat er in het verleden huizen alleen werden gelaten als het -20 was, en dat dit zeer onverstandig is. Vaak lekkage en dus veel schade. "thuisblijven en het huis op temperatuur houden". Dat speelde ook mee in mijn beslissing om juist nu naar NL te komen ipv later in de winter. Nog een vreemde constatering; als gevolg van de kou was het ijs in de box tot een laagje gesmolten. Doordat de temperatuur in huis zich onder de koelkasttemperatuur bevond sloeg hij niet meer aan, en werd in het vriesvak dus niet meer de vereiste minusgraden bereikt! TIP: als je weggaat en verwacht dat het in huis onder de 6 graden zal worden; zet de koelkast met de thermostaat een stuk lager/kouder!

In de onverwarmde kelder was het gisteren trouwens nog +3 dus dat ging helemaal goed voor de bewaar-uitjes.
Binnenkort zal daar waarschijnlijk de verwarming ook licht aan moeten. 

-