Sunday, 5 December 2010

(70) Extreem Vroege Vorst!

Afgelopen week twee dagen naar Oslo geweest om aldaar, bij de Noorse vestiging van mijn vorige werkgever (Van Ameyde), het digitaliseren van hun schaderegeling op gang te helpen. Een zelfde klus heb ik destijds ook in NL gedaan. 
Het ging zonder enig technisch probleem, wat best bijzonder is, want met computersystemen gaat er eigenlijk altijd wel iets mis. We hadden dus gewoon eens een keer mazzel! 

Op de ochtend van woensdag stapte ik op de trein in het sentrum van Drangedal. Eerst dacht ik met de auto te gaan, maar toen ik de kosten vergeleek, was de keuze voor de trein niet moeilijk; iets duurder maar je hoeft er niet zelf voor te sturen. En qua reistijd is het waarschijnlijk nog sneller ook! Voor Nederlandse begrippen misschien vreemd om te lezen dat het OV sneller is dan de auto... maar dat komt voornamelijk doordat de trein met een vrij rechte lijn door door het landschap kan rijden. In tegenstelling tot de autowegen die slingerend door het land gaan, met scherpe bochten en vele kilometers 'om'. 
Met de trein van Drangedal naar Oslo (enkele reis) duurt ongeveer 2:30 uur en kost 40 euro (Met de auto is die reis 190 km met tevens 6 euro aan tolgeld).
Omdat het station van Drangedal niet 'bemand' is moet je het treinkaartje op internet kopen. Je hebt in de trein een vaste zitplaats, dus je hoeft niet te zoeken naar een vrije plek. Als je eenmaal op je plaats zit, komt op een bepaald moment een NSB-er langs om je het plaatsbewijs te overhandigen. NSB staat trouwens voor Norges StatsBaner.... de Noorse NS dus.... hahahahha

Omdat ik vroeg weg moest was het nog donker buiten en dus weinig van het landschap te zien, maar op een bepaald moment werd het licht en verscheen achter de ramen een prachtige omgeving bij een opkomende zon. Het landschap in combinatie met treinreizen deed me denken aan de modelspoorbaan van mijn jeugdjaren. Ik stelde me voor dat ik nu in een van de wagons van de trein zat, die destijds door mijn kamer reed. En grappig surrealistisch beeld! Het inbeelden was niet moeilijk want alles had wel iets weg van mijn modeltrein-landschap! Ik was dol op tunnels en bergen, die laatste maakte ik dan van papier-maché en met spuitsneeuw werd dat dan overdekt. De huisjes, de bomen.... alles klopte!


In het donker kon je in de sneeuw naast de trein een blauw flikkerend schijnsel zien; de contactpunten van de trein maakten op de be-ijsde bovenleiding constant 'vals' contact. Het leek wel of er een blauwe zwaailamp op het dak stond, zoveel licht kwam er vanaf! 
Hier een YouTube filmpje waarin je het zien kan! 

ik heb mij laten vertellen dat het in deze tijd van het jaar in Drangedal (en tevens in heel Zuid Norge) nog nooit zo koud was! Woensdag zakte het kwik tot meer dan 24 minusgraden!!! En overdag werd het deze week niet warmer dan -16...
Is dat koud? Tja... feitelijk wel ja, maar echt voelen doe je het niet hoor! Toen ik vrijdag lopend van mijn huis naar de buurtsuper liep, was het -20 en gewoon lekker weer voor het gevoel. Je moet je gewoon goed kleden wordt wel vaker gesteld, en zo is het! Zonder muts op je kop, een dergelijke kou ingaan, is niet aan te raden! Misschien vraag je je af waarom ik lopend naar de 'Joker' ging in plaats van met de auto, welnu... het zal je niet verbazen dat een auto bij -20 niet echt makkelijk zal starten, en dan is een ritje van 500 meter een aanslag op de accu en tevens slecht voor de motor. Nee, als je de auto start, moet je er ook meteen een stuk mee rijden, zodat de motor opwarmt en de accu bij kan laden. Het hebben van een garage is in deze barre omstandigheden eigenlijk een noodzaak. Nu ik nog steeds in een huurhuis zit, zal ik het ermee moeten doen. 

Van de kou buiten merk je binnen bij de kachel weinig. De huizen zijn goed geïsoleerd en met een houtkachel kan je de temperatuur in de kamer met gemakt op 21 graden krijgen, en als het vuur uit is zakt het met ongeveer 1 graad per uur naar beneden. In de praktijk stook je de kachel lekker heet op zodat de kamertemperatuur op 24-25 graden komt, zodat de volgende stookactie makkelijk een halve dag kan wachten. Meestal stook ik maar drie keer als ik thuis ben, en twee keer als ik overdag elders vertoef. 

Iets waar veel mensen met emigratieplannen tegenop zien is de zogenaamde 'Mørketid', de tijd rond 21 december waarin de dagen het kortst zijn, en aan de nachten geen einde lijkt te komen. Hoe ervaar je zoiets in Drangedal?
Het is mijn allereerste winter hier, en geleidelijk komt de kortste dag dichterbij. In de komende twee weken verwacht ik geen extreme verschillen dus ik kan alvast stellen dat ik bijna niets merk van die kortere dagen. Natuurlijk is het zo dat de dag hier korter is dan in NL, maar dat scheelt nu ook weer niet zoveel dat het je opvalt, of dat het onoverkomelijk is.
Toen ik destijds dagelijks op de fiets naar mijn werk in Rijswijk ging, reed ik in deze tijd altijd om 8:00 uur in donker heen, en op de terugweg was het om 17:00 ook al weer een tijdje donker. Dat is hier ook zo, en is het hooguit zo dat het een half uur eerder donker is en het een half uur langer duurt voor er sprake is van daglicht. Ook al is de stand van de zon op dit moment laag, als je woning niet te laag in het dal staat, schijnt hij nog steeds door de ramen naar binnen. In de woningen die in een dal of tegen de bergwand staan waar de zon niet meer kan komen in deze tijd, is het ervaren van de winter intensiever. Zeker bij buitentemperaturen van -24 kan je zonlicht door de ramen goed gebruiken, anders stook je je een slag in de rondte! 


Vrijdag heb ik een week na het vullen van het biervat de eerste hoeveelheid bier in de fles gedaan (gebotteld). In totaal 40 flessen van 50cl.
Het gistingsproces heeft slechts 6 dagen in beslag genomen, wat volgens mij best snel is. In de fles moet het nu een week nagisten, en dan begint vervolgens de tijd van rijping. Men stelt dat een biertje van 7 weken rijping, lekkerder smaakt dan een van 4, dus dat ga ik maar eens controleren.
Uiteraard heb ik stiekem alvast een paar slokjes genuttigd, enne het smaakt nu al lekker...hahahaha, dus dat beloofd wat voor als het straks écht klaar is! 

Vannacht is er weer 10 cm sneeuw bijgekomen, en de plaatselijke schuifdiensten waren al voor 8:00 uur bezig de wegen sneeuwvrij te maken. Deze dienstverleners zijn plaatselijke land/bosbouwers met een tractor, die voor deze service in dienst zijn van de gemeente. Een dergelijk klus zou feitelijk niet eens praktisch door de plaatselijke overheid uitgevoerd kunnen worden, daar heeft men doodeenvoudig niet de mankracht voor! Goed geregeld dus! En garantie voor begaanbare wegen! Daarnaast zijn er buren met tractoren die, tegen een geringe vergoeding, ook het erf sneeuwvrij maken. Zo was ik vanmorgen met de sneeuwschuiver aan de gang toen een van de buren met zijn tractor kwam en in een keer het oprijpad (20 meter) schoonveegde. Zodoende hoefde ik het alleen nog rond het huis en de auto te doen. Beter!

Voor de liefhebbers: recente foto's

-