Saturday, 11 December 2010

(71) Biertje?

Vanavond was het dan zo ver, het moment van het openen van het eerste flesje "Damfjell Øl"!

Na slechts twee weken is dit biertje feitelijk klaar. Het enige wat nog zou moeten is laten 'rijpen'.

Wat een leuke ervaring is het om het "pssssst" vanonder de kroonkurk te horen komen van een eigen gemaakt biertje! Het proces na het in de fles doen heeft zoals bedoelt, de nodige koolzuurgas opgeleverd.
Voorzichtig schenk ik het flesje uit in twee glazen... voorzichtig omdat dit een Belgisch bier betreft die op de bodem van de fles een bezonken gistlaagje heeft. De mensen die bijvoorbeeld graag een 'Leffe Triple' schenken kennen dit wel. Daarnaast is voorzichtig schenken ook belangrijk omdat het erg schuimt; dus heel rustig langs de rand het glas in laten lopen!


Wat een fantastische schuimkraag! Een niet dood te slaan biertje! (niet dat ik het de tijd gegund heb om eventueel dood te slaan...hahahaha)
De kleur is echt specifiek Belgisch; ietwat donker en niet glashelder.
Het eerste slokje!... Hmmmmm das lekker! Ik zoek naar herkenning maar vind het niet. De smaak is vol, en licht bitter. In het geheel niet zo bitter als de standaard pilsner van de bekende Hollandse merken! Nee dit is een bijzondere pils, het is Drangedals Pils! bereidt met Tørdals bornwater! En dat proef je! Hahahaha...

Het enige wat even wennen is, is de geur van de pils, alwaar nog een duidelijke vergistingsgeur aan zit. Dat zit de 'dronk' trouwens in het geheel niet in de weg!
Voor de kenners: het percentage alcohol is 6,5%, gemeten met een Vinometer.
Niet slecht!

Al zeg ik het zelf; ik mag trots zijn op dit produkt! 

(Het gistingsvat van de pils in de eerste week)

Hoofdstuk II

Ik ben nu met het volgende 'bierexperiment' gestart; dit keer is het Abdij-bier aan de beurt. Dit is een Belgisch biertje van 8%, of dat moet het toch gaan worden :-)
De rijpingstijd is vrij lang, dus tussendoor zal ik nog wel wat anders gaan maken. Waarschijnlijk zal ik een van blikken die hier bij de Europris te koop zijn, gaan proberen.