Sunday, 12 December 2010

(72) Werk aan de Winkel

Extreme temperatuurverschillen deze week! Was het in het begin van de week nog -24, zaterdag steeg het kwik tot +8! Wat mij vooral opviel was dat op deze dag met dooi (vrijdag was het nog -7), ook echt overal dooi te zien was, sneeuw dat smolt en wegen die door smeltend ijs gladder werden. langzaam maar zeker raak ik gewend aan al die gladheid en vind het steeds minder spannend worden. het hoort er allemaal bij en zolang je goede banden heb, en je snelheid aanpast... komt het wel goed.


Toen ik dinsdag met de auto weg wilde, was die met geen mogelijkheid te starten. De accu was door de aanhoudende kou verzwakt, en de motor zo koud dat de ontbranding van de diesel niet lukte. Na een tig keer geprobeerd te hebben, de acculader aangekoppeld en een paar uur gewacht. Aan het eind van de middag een nieuwe poging gewaagd, en na veel horten en stoten kwam de motor eindelijk met rookpluimen uit de uitlaat op gang.
Om zoiets tegen te gaan heb je een verwarmde garage nodig! Maar omdat ik die luxe niet heb, zal ik bij die extreme temperaturen dagelijks een ritje moeten maken. Zo kan je mogelijk de auto uit de onderkoeling houden, en de accu dagelijks tijdens de rit bijladen. Als ik straks bijna dagelijks naar Gautefall moet (zie elders in dit artikel) , zal het allemaal geen probleem zijn denk ik.

Achter mijn huis zijn ze al een tijdje bezig met het bouwen van een nieuw schoolpand, alwaar de barnehage (kleuterschool) in komt. Ik heb groot ontzag voor de mannen die de afgelopen weken bij -22 hun werk moesten doen! Ze doen best wel veel met een kraan, maar toch komt het vaak op handwerk neer. Woensdag stond het hele huis te trillen toen ze met een kraan beton aan het beitelen waren! Gelukkig waren ze daar na een paar uur mee klaar, want de bierflessen rammelde bijna van de planken!

In Skien voor de biermakerij een aantal artikelen gekocht, waaronder de zeer noodzakelijke kookpan voor water. De laatste keer kookte ik het water in de waterkoker, en deed het daarna meteen in de emmer. Nu heb ik een pan van 35 liter, waarmee het een stuk makkelijker gaat en het ook in de pan af kan koelen. Voor je gist kan toevoegen moet de emmer onder de 30 graden zijn. Boven de 30 graden kunnen de gistcellen namelijk niet overleven.

Donderdag werd er door de gemeente een afspraak gemaakt bij ski-senter Gautefall voor een kennismakingsbezoek. Dat gesprek ging goed en men was zó onder de indruk van mijn Noors dat men niet aarzelde om mijn een baan bij de ski-verhuur aan te bieden. Ook zal men allerhande werkjes hebben, wat ik als manusje van alles wel aankan. 

Ik kon dit weekend meteen beginnen! Altijd spannend om nieuw werk te leren, en in een nieuwe omgeving, met nieuwe mensen. Dat het allemaal Noren zijn, is geen probleem, ik moet alleen nog wel wat vakjargon leren heb ik gemerkt! Toch nog Nederlands gehoord; "Hey groentenboer" werd lachend door een bekende geroepen toen hij richting ski-piste liep.
Het was niet zo druk met zo'n 25 verhuuropdrachten, dus had ik mooi tijd om het een en ander rustig te leren. Zondag zal ik al wat flinker zijn denk ik, en mogelijk al een opdracht aan durven nemen. Er komt heel wat bij kijken, maar het is geen moeilijk of zwaar werk. Het afstellen ven de ski's is een kwestie van oefenen en weten welke regels er bestaan. Zo moet een ski losschieten bij een bepaalde belasting en dat is bepaald voor het gewicht van de skier minus 15 kg. Stel je dat verkeerd af dan kan men een been breken omdat de ski niet losschiet. Ook is de lengte van de ski bepaald door de lengte van de persoon die hem gaat gebruiken; een ski moet niet langer zijn dan ongeveer tot je kin.

Aan het vangen van muizen in de kelder, is nog geen einde gekomen. Op het moment van dit schrijven is het 0:13 voor de pindakaas! Dat zijn best veel muizen als je het mij vraagt! Binnenkort maar eens gaan kijken voor een leuke kat die tevens geïnteresseerd is in muizen. Of misschien wel twee katten... gezelligheid in huis!


Eigenlijk werd mij deze week pas duidelijk (we hadden het erover op de cursus) dat in Norge 'Gaupen' (de linx) in het wild voor komt. Deze katachtige is naar ik mij heb laten vertellen bijzonder intelligent en ook nog eens erg fraai om te zien! In het ski-senter is een opgezet exemplaar aan de muur te bewonderen. meest heb ik niks met opgezette dieren, maar deze is wondermooi! 

-