Sunday, 19 December 2010

(73) Verse Sneeuw

De sneeuw die men voor dit weekend had beloofd, is niet geleverd. Wat dat betreft is de weerman hier net zo onbetrouwbaar als in NL... !
Het is echt niet omdat ik zo graag 75 cm sneeuw had willen hebben hoor, begrijp me goed! Maar in plaats daarvan maar 20 cm... ik vind het nogal een groot verschil.
In NL is ook het een en ander gevallen heb ik begrepen, op de foto's kon ik zien dat het al een aardige hoeveelheid was. Leuk voor de jeugd die nu van hun Kerstvakantie geniet! 

De tweede bierproef zit ook al weer in de fles. Bij het bottelen heb ik al 8% alcohol gemeten. De smaak... Daar moet nog wel wat aan gebeuren, hoewel het natuurlijk wel zo is dat een zwaarder bier ook sterker van smaak is. Niet iedereen is er dol op. Het derde hoofdstuk kan nog niet starten omdat ik door mijn lege flessen heen ben... tsss! Ik wil een pils gaan maken met een blik die men hier verkoopt, en zal dus weer 40 flessen leeg moeten hebben na een week van gisting. Ik moet op zoek naar een lokale leverancier van flessen, want dit is niet handig. "heb je nog niet genoeg bier dan Piet?", "Uh nee, zeker niet als ik een deel wil laten rijpen, en er af en toe een paar weggeef."

Gisteren voor de grap een 'bierproef' gedaan. Ik had een blikje 'Grolsch' een blikje 'Jupiler' en een flesje 'Damfjell'. Het leek wel of ik een klap in mijn gezicht kreeg toen ik het gerstenat van Grolsch naar binnen liet glijden! "heb ik dat ooit 'lekker' genoemd?". Het is dat ik mijn eigen gezicht niet kon zien, maar dat sprak volgens mij boekdelen! Daarna de Jupiler; smaakte beter, maar toch een smaak die ik niet als 'lekker' betitelen kon. Als laatste Damfjell; "Ohhh ja! Das lekker!", bitter, maar toch een volle smaak met bijna iets karamel-achtigs. (Het zal de extra gebrande hop zijn denk ik). Binnenkort ga ik het ook aan anderen laten proeven, om een onbevooroordeeld beeld te krijgen. 

Woensdag was ik nog even op het land bij Holte om wat spullen in te laden, nou dat kon ik wel vergeten! Alles is vastgevroren! Over de generator had ik destijds een beschermhoes gelegd tegen de regen, maar deze zit er nu zo strak omheen dat er geen beweging in te krijgen is. Die zal dan in maart wel onder de sneeuw vandaan komen, en als hij zo goed afgedekt is, dan staat hij er eigenlijk wel best. Her en der op het land zie je aangevreten planten staan. Het wild gebruikt dit inmiddels als voederplaats. Of ik daar op de langere termijn blij mee ben? Hopelijk hebben ze straks in juni weer elders interesses!

Op de cursus leren we naast de taal ook veel van lokale produkten en gebruiken. Zo komt het dat ik bepaalde dingen ben gaan kopen nadat ik het op de norskkurs heb geproefd. Wat deze boer niet kent... Dat vreet of koopt hij niet. :-)
Deze week vertelde Inger-Lise dat je sneeuw als heuvels tegen de onderkant van je huis kan schuiven om zodoende een isolatie te hebben. Klonk erg logisch, dus ik na de sneeuw van deze week het meteen toegepast. Ik heb aardig wat minder kale muur nu! En dat zal ik echt wel gaan merken. Het grootste stuk was van de stenen fundering waarachter de kelder zit. Daarin is het nu ongeveer 2 graden. Goede temperatuur voor het bewaren van mijn flessen bier, maar wel erg koud als ruimte onder een plankenvloer. Straks wil ik in mijn eigen huis vloerverwarming hebben want dit bepaalt hier namelijk in grote mate de ruimtetemperatuur.


Toen ik om 20:30 van de cursus naar huis reed, viel het me op dat het nauwelijks donker was. De maan (3/4)  scheen op het besneeuwde landschap en er reflecteerde zodoende overal licht om me heen.
Die reflectie van sneeuw speelt ook mee als het dag is, en de zon erop schijnt. Dit maakt dat je de dagen als lichter ervaart dan in een landschap zonder sneeuw. Over twee dagen is het moment van de Zonnewende, en zullen de dagen weer in lengte toenemen. Zoals ik eerder aangaf heb ik van de 'Mørketid' weinig gemerkt. NL en NO verschillen op dat vlak dus bar weinig.    

Toen ik deze week even met de auto ging rijden, heb ik deze ergens geparkeerd en ben daar vijf kilometer wezen wandelen. Een stukje lopen kan nu niet meer in het wildeweg, je moet je beperken tot de paden (wegen) die sneeuwvrij gemaakt zijn. De doodlopende weg waar ik aan woon, is vrij druk, maar daar was het rustig. Toen ik halverwege was begon het te sneeuwen. Erg leuk om die vlokken te zien vallen, er gaat een bijzondere rust vanuit. Het heeft geen haast, het maakt geen geluid... Het dwarrelt om me heen en zoekt zich uiteindelijk tussen de andere vlokken op de grond een plekje. Een ander prettig element van sneeuw is dat je er niet snel nat van wordt. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik het dan niet over natte sneeuw heb, maar dat soort is hier volgens mij sowieso zeldzaam. Daar is het hier meestal te koud voor. De kou viel deze week erg mee, zo rond de -10 graden gemiddeld.

-