Sunday, 26 December 2010

(74) Geboorte van het Licht


In deze tijd wordt in de wereld de geboorte van het Licht gevierd.
Met name voor een land als Norge waar de zon zich in de winter maar eventjes, of in het geheel niet, laat zien is haar terugkomst voor de meesten een groot feest! Ik heb al eerder aangegeven dat ik de winter hier niet als donker ervaar, maar dat komt voor een groot deel doordat het huis waarin ik woon, vrij gunstig gelegen is.

Ondanks dat zit de zon toch voor het grootste gedeelte van de dag achter de bergen verscholen. Op een bepaald moment schijnt de zon tussen twee bergen door het dal in. Op dit soort momenten verbaast het je hoe snel de aarde draait...  dat gaat zichtbaar rap! 
Gisteren 20 minuten zonnestalen in huis! Heerlijk! En elke dag wordt dat meer! 
In NL staan er dan wel geen bergen in de weg, maar zijn het de wolken die roet in het eten gooien! Hier is, door de winterkou, het aantal dagen met strakblauwe luchten opvallend veel.


Gisteren zat ik aan het Kerst-ontbijt en keek zoals gebruikelijk naar de kerk hoog op de heuvel. daar zou die dag de Kerstdienst gehouden worden, en ik vroeg mij af hoe je zo'n groot gebouw warm krijgt als het, zoals ook gisteren weer, buiten -25 is! Op het dak van een kerk staat geen schoorsteen te roken of iets, dus dat moet op een andere manier gaan. Hete lucht? Wat uit gasverbranders komt?
Naast het feit dat het een uitdaging is om dat eens per week warm te krijgen, is het ook nog eens behoorlijk kostbaar!

De auto vindt de onderkoeling buiten maar niets! Ik leg er na de startproblemen van een week eerder, nu een paar uur een warmte-element van 400 watt onder, om de motor enigszins te laten ontdooien. Als ik dat niet doe, start hij met geen mogelijkheid! Volgens mijn buurvrouw is dat vrij normaal, maar ik ga toch even langs de garage om de 'gloeiers' te laten controleren.
Die buurvrouw kwam mij trouwens een 'God Jul' wensen en overhandigde een eigengebakken 'kransekake'! Hmmmmm.... lekker! "Tusen takk!".


Op eerste Kerstdag een rondje 'Treungen' gedaan en onderweg meer dan 100 foto's gemaakt!!!
Het was zó fraai om de zon met de sneeuw te zien spelen! Afijn kijk zelf maar: Foto's! 
Door de grote hoeveelheid blijft het water in de fjorden lang zijn temperatuur behouden. Zelfs na vele weken van -20 is het nog niet overal bevroren, en kan je damp boven het water zien. Als er bomen in de buurt staan, krijgen ze hierdoor een zeer fraaie rijplaag op de takken.

Op de foto's zie je dat het wegdek doorgaans wit is van sneeuw en ijs.
Volgens mij is sneeuw een probaat middel tegen gladheid! In de buurgemeenten wordt er namelijk pekel gestrooid, en dat maakt de wegen in mijn optiek alleen maar gladder. Ja het ziet er minder wit uit, en ook vochtig, maar ondertussen spinnen je wielen dat het een lieve lust is! Nee, geef mij maar sneeuw met daarop een laagje strooizand. Ook daar is het hier en daar gladder, maar ik voel me er zekerder op dan op gepekeld asfalt.
Ik zal eens een balletje bij de gemeente opgooien om aan de Nederlanders in Drangedal in (of vóór!) hun eerste winter een rij-instructie aan te bieden. Die Noren zijn het wel gewend, maar wij 'Hollanders' raken al in paniek als er 4 cm sneeuw op de weg ligt... dat kan zo'n spoedcursus denk ik wel oplossen.
Ik raak er zelf langzaam aan gewend, en ben het paniekerige stadium al voorbij. Iedere moderne auto heeft aandrijving op de voorvielen, of op alle wielen (4x4). Met de eerste trek je door gas te geven in de bocht de auto de hoek om. De neiging is bij een bijna slippartij om te gaan remmen, maar je moet juist gas bijgeven, zodat de voorwielen de auto in de richting zal trekken die je stuur aangeeft! Mijn vader gaf in de winter de tip om altijd in een lage versnelling te blijven als het glad was, waarmee hij wilde zeggen dat je dan altijd draaiende wielen houdt. Remmen... betekent blokkerende wielen en dus slippen! (tenzij je ABS hebt...)     

Tip van de dag: voor nieuwelingen in Norge: als je iets vóór de winter naar binnen wil hebben, of wil verplaatsen, doe het dan direct nadat de eerste sneeuw is gevallen. Als je wacht... Kan je het vergeten, want dan zit het hermetisch vastgevroren! Zie ook opmerking van eerder over de generator!

Voor de liefhebbers hier nog wat andere december-foto's

-