Saturday, 1 January 2011

(75) Godt Nytt År!

De volgende ronde: het is zover! Ik heb één jaar vol met blog-artikelen! Eigenlijk een moment van evaluatie, maar dat laat ik nog even zitten. Ik wens iedereen een Godt Nytt År! Een Gelukkig Nieuwjaar!


In het begin van de week is het startprobleem van mijn auto dan toch opgelost; bij de VW-dealer constateerde de monteur dat er 3 van de 4 gloeipluggen niet juist functioneerde (dus kapot waren)! Hij heeft hierop alle vier de 'gloeiers' vervangen! Het mag eigenlijk een wonder heten dat ik mijn auto bij -25 nog aan de praat wist te krijgen. Wel had ik er bij wijze van experiment een 400 watt element onder gelegd die in een paar uur de motor enkele graden trachtte op te warmen. Gezien het feit dat het starten lukte, was de tijdelijke oplossing niet eens zo gek gevonden. Noem het de motorverwarmer van de hobbyist. Er zijn vast velen die het niet starten van een vervoersmiddel toch wel onder de meest vervelende momenten scharen. Gelukkig is het dan ook opgelost!

Bier: wat ook opgelost is is het flessen tekort! Ik bedacht me op een verlicht moment dat de supermarkt bierflessen met statiegeld terugneemt, en die zou ik dus wel eens in bruikleen kunnen nemen! Bij de buurtsuper gevraagd en dat was geen enkel probleem. Ik heb om te beginnen een kratje met 24 flesjes van 33 cl, tegen het statiegeld ad. 40 kroner, meegekregen. Ik kan nu dus in principe aan de lopende band bier maken! En ook is de eventuele verkoop nu makkelijker omdat de flesjes naar de supermarkt retour kunnen als ze leeg zijn. Das best handig voor de klant, maar aan de andere kant, komt men waarschijnlijk toch weer een nieuwe voorraad bier halen, en kan het net zo goed bij mij omgewisseld worden! We gaan wel kijken wat handig is.

Ski-senter: Deze week vier dagen op de ski-verhuur in touw. Elke dag leer ik weer iets nieuws over het wintersportgebeuren, en of de ski-uitrusting. Vrijdag zelfs een ski-set uitgeleend waarvan mijn collega's ook niet wisten hoe het werkte. Sta je daar ff voor joker! Ik naar de werkplaats en de oude baas erbij gevraagd om het in te stellen. De volgende keer kan ik het gelukkig zelf.

Het is trouwens erg leuk om de reacties van ouders van jonge kinderen te vernemen als ze de spullen inleveren. Vaak kan ik aan hun houding of gezichtsuitdrukking al zien hoe ze hebben genoten, en vraag ik hoe het ging. "ja, het was zó leuk!", of "het ging heel goed, en we hadden veel plezier". Op die momenten geniet je dan een mee van het plezier daar buiten in de sneeuw.
Dat grut, van amper twee turven hoog soms, gaf ik dan eerder op de dag een setje spullen mee; laarsjes van maat 27 (kleiner hebben we niet) een paar ski-tjes van 60 cm, en ski-stokjes... erg leuk!

Donderdag was het extreem druk op Gautefall! Een 20 meter lange rij bij de lift! Het weer was goed, na die periode van extreme kou was het nu bij -8 beter uit te houden op de piste. Die drukte was ook op de verhuurafdeling te merken, de dingen ging als over een lopende band door onze handen. We staan daar gemiddeld met z'n drieën, maar tussen de pieken sta je er ook vaak alleen. De boel weer op volgorde zetten, beetje opruimen, en heel veel tijd verspillen met wachten. Het is zoals de verkoper in een winkel, die staat toch vaak maar uit het raam te kijken om te zien of er al een klant komt. Het hoort erbij moet je maar denken!

Bij het instellen gaf ik gisteren wat uitleg aan een Engels sprekende klant, en begon aan mezelf te twijfelen toen ik maar niet op het Engelse woord voor 'vijftien' kon komen. Ik had al vaak Nederlanders horen zeggen dat je door de Noorse taal het Engels gaat verleren, en het is gewoon nog waar ook! Ik bleef maar 'femten' zeggen, en 'fifteen' kwam pas in me op toen ik er later aan terugdacht.

Oudejaarsavond: ik stond als een van de twee portiers in de after-ski bar van Gautefall...

Dit jaar is er aan een bar gewerkt en die ging een paar weken geleden open. De nieuwjaarsparty deden ze derhalve voor het eerst, en het was voor de organisatie best lastig om in te schatten hoeveel bezoekers er verwacht mochten worden.
Voorzichtig hield men toch maar rekening met het grootst mogelijke succes, waarbij toezicht gewenst zou zijn.

We stonden dus met zijn tweeën bij de deur; ID-kaarten controle, bandjes omdoen en entree (100 kr.) heffen.
Om iets over 20:00 kwamen de eersten hun toegang veiligstellen en gingen daarna meteen weer naar huis of onderkomen, om daar 'voor te gaan drinken'... "als ze straks te bezopen zijn, komen ze er niet in" werd door ons onderling afgesproken.
Om 23:00 hadden we pas 15 bezoekers....! En ineens kwamen ze vanuit het niets (of duisternis...) aanzetten!!!
We hebben uiteindelijk 110 mensen binnengelaten ('t cafe was daarmee bomvol), en helaas zo'n 20 mensen buiten moeten laten staan. Dat vonden ze natuurlijk niet leuk, maar ze dienden het maar te accepteren. Mijn collega was erg goed in het afhouden van de aandringende 'klanten'. Er is op de hele avond niets ongewenst gebeurd, alles ging op rolletjes! 
Puur gezelligheid, en een leuk M/V gemixt gezelschap met voornamelijk jeugd van rond de twintig.

De politie is een stuk of drie keer langs gekomen en stapte even het cafe binnen om de boel te checken (gewoon zich laten zien en rondkijken). In het verleden is er wel eens amok geweest, dus dat was voor de organisatie een fijn gebaar. Fijne gasten ook die agenten, gewoon normaal, en niet raar lopen doen als dronken gasten een beetje uit liepen te dagen.
Echt supert!


Om middernacht ging iedereen naar buiten om elkaar in de buitenlucht nieuwjaar te wensen, en ook werd een kleine hoeveelheid vuurwerk afgestoken.
Het 'Godt Nytt År' wensen gaat hier gewoon door het elkaar te zeggen, middels een omhelzing of een handdruk. Vreemd genoeg zou ik het in NL 'koud' gevonden hebben als men gewoon "gelukkig nieuwjaar" zou zeggen. Hier geeft het net zoveel kracht als de handdruk. Echt opmerkelijk! Is het de klank die de kracht heeft, of is het de mens die de woorden écht meent? Ik weet het niet, maar het is wel zeer prettig! Ook is hier op het werk het algemene gesmak niet gebruikelijk, ook daar gewoon het 'zeggen'. Hoe graag had ik dat nutteloze gesmak in NL afgeschaft gezien... en nu krijg ik het gewoon in mijn Norge als een toegift...hahhaha
Als 'uitsmijter' heb je een bepaalde status, en krijg je dus ook van veel wildvreemde een handdruk of knuffel. Van de kerels vond ik die knuffel niet zo boeiend, maar van de jonge dames... die gingen heerlijk spontaan om mijn nek hangen.
Oorzaak 'drank' ik weet het wel, maar toch prettig...hahahaha

De 'politi' kwam even voor 13:00 (sluitingstijd) nog even een laatste keer, en bleef tot de meeste gasten vertrokken waren. Gelijkelijk en zonder enig probleem ging iedereen tevreden huiswaarts.

Een zeer geslaagd feest!

-